منوی دسته بندی

اصول طراحی و اهمیت آنها

اصول طراحی

اصول طراحی و اهمیت آنها

 طراحی

یکی از دشوارترین بخشهای صحبت در مورد اصول طراحی این است که بفهمیم اصولاً چند اصل وجود دارد (آیا پنج اصل وجود دارد؟ هفت؟ 10؟و هنگامی که این موضوع مشخص شد، کدامیک از این اصول اساسی طراحی شده باید شامل شود؟
“اصول طراحی” را جستجو کنید و Google نتایج مقالاتی را که شامل پنج تا بیش از دوازده اصل فردی است، باز می گرداند. حتی مقالاتی که در مورد شماره توافق دارند لزوماً در مورد اینکه کدام یک از آنها باید در آن شماره گنجانده شود، توافق ندارند.
در حقیقت، تقریباً دوازده اصل اساسی در طراحی وجود دارد که طراحان متخصص باید هنگام کار بر روی پروژه های خود به خاطر داشته باشند. بعلاوه، حدود دوازده مورد دیگر از اصول طراحی “ثانویه” وجود دارد که بعضی اوقات بعنوان مبانی (مثلاً اصول گشتالت، تایپوگرافی، رنگ و قاب بندی) درج می شوند. اصول اصلی طراحی در زیر توضیح داده شده و نشان داده شده است.

اصول اساسی طراحی

همانطور که قبلاً ذکر شد، در جامعه طراحی درباره اینکه اصول اصلی طراحی در واقع چیست اتفاق نظر وجود ندارد. همانطور که گفته شد، دوازده اصل زیر مواردی است که بیشتر در مقالات و کتابهای مربوط به این موضوع ذکر شده است.
تضاد
یکی از رایج ترین شکایاتی که طراحان از بازخورد مشتری دارند اغلب حول مشتریانی است که می گویند یک طرح باید بیشتر “پاپ” کند. اگرچه این اصطلاح کاملاً خودسرانه به نظر می رسد، اما منظور مشتری به طور کلی این است که طراحی به کنتراست بیشتری نیاز دارد.
کنتراست به تفاوت عناصر مختلف در یک طرح، به ویژه عناصر مجاور اشاره دارد. 

این تفاوت ها باعث برجسته شدن عناصر مختلف می شود. کنتراست نیز جنبه بسیار مهمی در ایجاد طرح های قابل دسترسی است. کنتراست ناکافی می تواند به ویژه برای افرادی که دارای ضعف بینایی هستند، خواندن محتوای متن را بسیار دشوار کند.
کنتراست یکی از اصول اساسی طراحی است
وب سایت Parabola نمونه ای عالی از طراحی با کنتراست بالا است.

تعادل

هر عنصر از یک طرح – تایپوگرافی، رنگ ها، تصاویر، اشکال، الگوها و غیره – وزنی بصری دارد. بعضی از عناصر سنگین هستند و چشم را به خود جلب می کنند، در حالی که عناصر دیگر سبک ترند. نحوه چیدمان این عناصر در یک صفحه باید احساس تعادل ایجاد کند.

تعادل دو نوع اساسی دارد:

متقارن و نامتقارن. طرح های متقارن عناصر چیدمان با وزن برابر در دو طرف یک خط مرکزی خیالی را دارند. تعادل نامتقارن از عناصر با وزن متفاوت استفاده می کند، که غالباً در رابطه با خطی تنظیم شده اند که در مرکز طراحی قرار نگرفته است.

مبانی طراحی: تعادل

یک طرح کمی خارج از مرکز باعث ایجاد تعادل بین تصویر پررنگ و تایپوگرافی مینیمالیستی در وب سایت The Nue Co می شود.

تاکید

تأکید به قسمتهایی از طرح می پردازد که هدف آن برجسته شدن است. در بیشتر موارد، این به معنای مهمترین اطلاعاتی است که طراحی برای انتقال دارد.

تاکید بر اصل طراحی اساسی در عمل

تایپوگرافی بزرگ Clique به وضوح بر روی عنوان آن تأکید می کند.
همچنین می توان از تأکید برای کاهش تأثیر برخی اطلاعات استفاده کرد. این امر در مواردی که از “چاپ خوب” برای اطلاعات جانبی در یک طرح استفاده می شود ، بیشتر مشهود است.

تایپوگرافی کوچکی که در پایین صفحه جمع شده است، وزن تقریباً کمتری نسبت به هر چیز دیگری در طراحی دارد و بنابراین از آن تأکید می شود.

تناسب، قسمت

تناسب یکی از آسانترین اصول طراحی است که قابل درک است. به زبان ساده، اندازه عناصر در ارتباط با یکدیگر است. تناسب نشان می دهد که چه چیزی در طراحی مهم است و چه چیزی نه. عناصر بزرگتر از اهمیت بیشتری برخوردارند ، عناصر کوچکتر کمتر.
تناسب بخشی حیاتی از عناصر و اصول طراحی است
تفاوت های متناسب بین نوع کوچک و تصاویر بزرگ به وضوح مشخص می کند که مهمترین عناصر در وب سایت کالین هیوز است.

سلسله مراتب

سلسله مراتب یکی دیگر از اصول طراحی است که مستقیماً به چگونگی پردازش محتوا توسط افراد با استفاده از یک وب سایت ارتباط مستقیم دارد. این به اهمیت عناصر درون یک طرح اشاره دارد. به نظر می رسد مهمترین عناصر (یا محتوا) مهمترین باشند.

مبانی طراحی: سلسله مراتب
وب سایت Grafill از طریق استفاده از طرح بندی (مهمترین قسمت در قسمت بالا) ، اندازه (محتوای مهمتر بزرگتر) و تایپوگرافی (عناوین بزرگتر از متن متن) سلسله مراتب ایجاد می کند.
سلسله مراتب با استفاده از عنوان و عنوان در یک طرح به راحتی نشان داده می شود. عنوان صفحه باید بیشترین اهمیت را داشته باشد، بنابراین باید بلافاصله به عنوان مهمترین عنصر یک صفحه شناخته شود. عنوان ها و زیرعنوان ها باید به شکلی قالب بندی شوند که اهمیت آنها را در رابطه با یکدیگر و همچنین در رابطه با عنوان و نسخه اصلی نشان دهد.

تکرار

تکرار یک راه عالی برای دوباره است ایده گرفتن همچنین این یک روش عالی برای متحد کردن طرحی است که عناصر مختلف زیادی را با هم جمع می کند. تکرار را می توان به روش های مختلفی انجام داد: از طریق تکرار همان رنگ ها، حروف تایپ، اشکال یا سایر عناصر یک طرح.
به عنوان مثال در این مقاله از تکرار در قالب عناوین استفاده شده است. قالب هر اصل طراحی همانند سایر موارد موجود در این بخش است و به خوانندگان نشان می دهد که همه آنها از اهمیت یکسانی برخوردار هستند و همه آنها با هم مرتبط هستند. عناوین ثابت این عناصر را در سراسر صفحه متحد می کند.
تکرار یک اصل مهم در طراحی است

ریتم

فاصله بین عناصر تکرار شونده می تواند باعث ایجاد حس ریتم شود، درست مانند نحوه ایجاد ریتم در فضای بین نت ها. پنج نوع اساسی از ریتم بصری وجود دارد که طراحان می توانند ایجاد کنند: تصادفی ، منظم ، متناوب ، روان و پیشرو.
ریتم های تصادفی الگوی قابل تشخیصی ندارند. ریتم های منظم فاصله مشابه بین هر عنصر را دنبال می کنند و هیچ تغییری ندارند. ریتم های متناوب از الگویی تنظیم شده پیروی می کنند ، اما بین عناصر واقعی تنوع وجود دارد (مانند الگوی 1-2-3-1-2-3).

ریتم های جریان مانند خمیدگی ها و منحنی ها دنبال می شوند ، شبیه به روش موج دار شدن ماسه های شنی یا جریان آنها. ریتم های پیشرونده هرچه پیش می روند تغییر می کنند و هر تغییر به تکرارهای قبلی اضافه می شود.

اصل اساسی طراحی: ریتم

فاصله نامنظم بین اشکال در پس زمینه وب سایت TheArtCenter ریتم تصادفی ایجاد می کند.
از ریتم ها می توان برای ایجاد تعدادی احساس استفاده کرد. آنها می توانند هیجان (به ویژه ریتم های روان و پیشرو) ایجاد کنند یا اطمینان و ثبات ایجاد کنند. همه اینها به نحوه اجرای آنها بستگی دارد.

الگو

الگوها چیزی بیشتر از تکرار چندین عنصر طراحی نیست که با هم کار می کنند. الگوهای کاغذ دیواری همه گیرترین نمونه از الگوهایی است که تقریباً همه با آنها آشنا هستند.
با این حال، در طراحی، الگوها همچنین می توانند به استانداردهای تعیین شده برای نحوه طراحی عناصر خاص اشاره داشته باشند. به عنوان مثال، ناوبری بالا یک الگوی طراحی است که اکثر کاربران اینترنت با آن ارتباط برقرار کرده اند.

اصول طراحی: الگو

ناوبری برتر یکی از همه گیرترین الگوهای طراحی در اینترنت است که در اینجا در وب سایت Isabelle Fox نشان داده شده است.

فضای سفید

فضای سفید – همچنین به عنوان “فضای منفی” نیز شناخته می شود – مناطقی از یک طرح است که هیچ عنصر طراحی را شامل نمی شود. فضا ، به طور موثر ، خالی است.

بسیاری از طراحان تازه کار احساس نیاز می کنند که هر پیکسل را با نوعی “طراحی” بسته بندی کنند و از ارزش فضای سفید چشم پوشی کنند. اما فضای سفید بسیاری از اهداف مهم را در یک طراحی انجام می دهد ، مهمترین چیز این است که عناصر اتاق طراحی را برای تنفس فراهم می کند.

فضای منفی همچنین می تواند به برجسته سازی محتوای خاص یا قسمت های خاص یک طرح کمک کند.
همچنین می تواند تشخیص عناصر یک طرح را آسان کند. به همین دلیل است که وقتی از حروف بزرگ و کوچک استفاده می شود تایپوگرافی خواناتر است زیرا فضای منفی در اطراف حروف کوچک متنوع تر است و این باعث می شود افراد با سرعت بیشتری آنها را تفسیر کنند.
فضای سفید یکی از مهمترین اصول اساسی طراحی است
فضای سفید متن ساده و محتوای مصور اتاق وب سایت Jan Behne را برای “تنفس” در حالی که به زیبایی شناسی حداقلی کمک می کند، می دهد.
در برخی موارد، از فضای منفی برای ایجاد تصاویر ثانویه استفاده می شود که ممکن است بلافاصله برای بیننده آشکار نشود. این می تواند بخشی ارزشمند از مارک تجاری باشد که می تواند مشتریان را به وجد بیاورد.

فقط برای یک نمونه پیکان مخفی را در آرم FedEx بگیرید.
آرم FedEx از فضای سفید اساسی طراحی برای ایجاد یک پیکان پنهان استفاده می کند.

جنبش

حرکت به نحوه حرکت چشم از روی یک طرح اشاره دارد. مهمترین عنصر باید به مهمترین بعدی و غیره منجر شود. این کار از طریق موقعیت یابی (چشم به طور طبیعی ابتدا به مناطق خاصی از یک طرح می افتد) ، تأکید و سایر عناصر طراحی که قبلاً ذکر شد، انجام می شود.
حرکت یک طراحی اساسی است
تصاویر و اریب های مایل به اصل حرکت در وب سایت ابی استولفو کمک می کنند.

تنوع

از تنوع در طراحی برای ایجاد علاقه بصری استفاده می شود. بدون تنوع ، یک طراحی می تواند خیلی سریع یکنواخت شود و باعث شود کاربر علاقه خود را از دست بدهد. تنوع را می توان از طرق مختلف از طریق رنگ ، تایپوگرافی ، تصاویر ، اشکال و تقریباً هر عنصر طراحی دیگری ایجاد کرد.
با این حال، تنوع برای تنوع بی معنی است. تنوع باید عناصر دیگر یک طرح را تقویت کند و در کنار آنها مورد استفاده قرار گیرد تا نتیجه جالب تر و زیبایی پسندتری ایجاد کند که تجربه کاربر را بهبود بخشد.
تنوع یک اصل مهم اساسی در طراحی است
پس زمینه وب سایت Kennard Lilly از رنگها و اشکال متنوعی برای ایجاد علاقه استفاده می کند ، ضمن اینکه بر محتوای اصلی متن نیز تأکید دارد.

 

وحدت

همه یک وب سایت یا طراحی دیگر را در آنجا دیده اند که به نظر می رسید فقط عناصری را در صفحه پرتاب می کند، بدون توجه به نحوه همکاری آنها. تبلیغات روزنامه هایی که از ده فونت مختلف استفاده می کنند تقریباً بلافاصله به ذهن خطور می کنند.
وحدت به چگونگی همکاری عناصر یک طرح اشاره دارد. عناصر بصری در طراحی باید روابط واضحی با یکدیگر داشته باشند. وحدت همچنین به شما کمک می کند تا مفاهیم به شکلی شفاف و منسجم منتقل شوند. همچنین به نظر می رسد که طراحی های دارای وحدت خوب، سازمان یافته تر و دارای کیفیت و اقتدار بالاتری نسبت به طراحی های دارای وحدت ضعیف هستند.
اصول طراحی: وحدت
استفاده از رنگ آبی در کل طرح (از جمله پوشش های آبی رنگ روی تصاویر) ، به همراه تایپوگرافی و تناسب ثابت، حس وحدت در طراحی را ایجاد می کند.

سایر اصول طراحی

سایر اصول طراحی نیز در مقالات مختلف در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است. اینها شامل تایپوگرافی، رنگ، اصول گشتالت، شبکه و ترازبندی، قاب بندی و شکل است. برخی قطعاً در تعریف “اصول” منطبق هستند در حالی که برخی دیگر بیشتر به عناصر طراحی شباهت دارند.
تایپوگرافی به نحوه چیدمان متن در یک طرح اشاره دارد. این شامل قلم های استفاده شده، فاصله، اندازه و وزن آنها و نحوه ارتباط عناصر متن مختلف با یکدیگر است. طراحی تایپوگرافی خوب به شدت تحت تأثیر سایر اصول طراحی است که قبلاً در این مقاله ذکر شد.
استفاده از رنگ در طراحی یکی از مهمترین قسمتهای روانشناسی در طراحی است و تأثیر زیادی بر تجربه کاربر دارد. روانشناسی و تئوری رنگ به شدت بر برخی از اصول دیگری که قبلاً ذکر شد تأثیر می گذارد.

اصول گشتالت

اصول گشتالت شامل شباهت، استمرار، بسته شدن، مجاورت، شکل / زمین و تقارن و نظم است (همچنین prägnanz نیز نامیده می شود). برخی از این اصول با اصول ذکر شده در بالا ارتباط نزدیک دارند.
شبکه و ترازبندی ارتباط نزدیکی با تعادل دارند و به نحوه چیدمان عناصر در رابطه با یک شبکه نامرئی در صفحه اشاره دارند.
فریمینگ به نحوه قرارگیری موضوع اصلی یک طرح در ارتباط با سایر عناصر موجود در صفحه اشاره دارد. بیشتر اوقات در فیلمبرداری یا عکاسی، با نحوه قرار گرفتن کانون اصلی تصویر در تصویر کلی ، شنیده می شود. اما اصل به طراحی منتقل می شود.
شکل همچنین از نظر شکل های خاصی که به عنوان عناصر موجود در طراحی استفاده می شود و هم از نظر شکل کلی خود، قسمت اصلی هر طراحی است. اشکال مختلف می تواند احساسات مختلفی را برانگیزد، به عنوان مثال دایره ها آلی و سیال هستند، در حالی که مربع ها سفت و سخت تر و رسمی هستند، و مثلث ها یک حس انرژی یا حرکت می دهند.
این “اصول” یا عناصر طراحی جنبه های مهم طراحی خوب هستند و باید در کنار سایر اصول اساسی برای ایجاد بهترین تجارب کاربر مورد بررسی قرار گیرند.

نتیجه

آنچه اصول “اساسی” طراحی را تشکیل می دهد مطمئناً قابل بحث است. اما درک و اجرای اصولی که در بالا ذکر شد برای موفقیت هر پروژه طراحی حیاتی است.
طراحان باید هدف خود را درک کنند که چگونه هر یک از این اصول طراحی در کار آنها تأثیر می گذارد. مطالعه اینکه طراحان دیگر چگونه این ایده ها را برای ساختار خود طراحی کرده اند نیز ابزاری فوق العاده ارزشمند در یادگیری ایجاد طرح های بهتر است.
ایجاد یک طرح خوب بدون درک کامل از این عناصر و اصول طراحی کاملاً ممکن است. با این حال، این کار معمولاً توسط “شهود طراح” انجام می شود و ممکن است برای ایجاد چیزی که واقعاً خوب به نظر می رسد و تجربه کاربری بهینه ای ایجاد می کند، آزمایش و خطای زیادی لازم باشد.

طراحان می توانند با استفاده از اصولی که در مورد آنها بحث کردیم تا زمان ماهیت دوم شدن، در وقت و انرژی زیادی صرفه جویی کنند.

amedprint ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ روی تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات؛ طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید

"]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *