منوی دسته بندی

مزایا و معایب چاپ سه بعدی چیست؟

چاپ سه بعدی

مزایا و معایب چاپ سه بعدی چیست؟

چاپ سه بعدی یکی از جدیدترین روشهای چاپ امروزی می باشد که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده. این تقاضا به خاطر مزایایی که در صنعت چاپ دارد به سرعت در حال پیشرفت می باشد. با این حال همه فناوری ها اشکالات خود را دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. در این مقاله سعی بر این شده که به مزایا و معایب چاپ سه بعدی بپردازد.

مزایای چاپ سه بعدی چیست؟

این فرآیند تولید در مقایسه با روشهای تولید سنتی، طیفی از مزایا را ارائه می دهد. این مزایا شامل مزایای مربوط به طراحی، زمان و هزینه می شود.

1. طراحی انعطاف پذیر

چاپ سه بعدی امکان طراحی و چاپ طرحهای پیچیده تر از فرآیندهای سنتی تولید را فراهم می کند. فرآیندهای سنتی تر محدودیت های طراحی دارند که با استفاده از چاپ سه بعدی دیگر اعمال نمی شوند.

2. نمونه سازی سریع

چاپ سه بعدی می تواند قطعات را در عرض چند ساعت تولید کند که این امر به روند نمونه سازی سرعت می بخشد. این اجازه می دهد تا هر مرحله سریعتر به پایان برسد. وقتی با نمونه های اولیه ماشینکاری مقایسه می شود، چاپ سه بعدی ارزان و سریعتر در ایجاد قطعات انجام می شود، زیرا قطعه را می توان در ساعت ها به پایان رساند، و اجازه می دهد تا هر اصلاح طرح با سرعت بسیار کارآمدتری انجام شود.

3. چاپ بر روی تقاضا

چاپ بر اساس تقاضا مزیت دیگری است زیرا برخلاف فرایندهای تولید سنتی به فضای زیادی برای ذخیره موجودی نیاز ندارد. این باعث صرفه جویی در فضا و هزینه می شود زیرا نیازی به چاپ عمده نیست مگر اینکه مورد نیاز باشد.
پرونده های طراحی سه بعدی همه در یک کتابخانه مجازی ذخیره می شوند زیرا با استفاده از مدل سه بعدی به صورت فایل CAD یا STL چاپ می شوند، این بدان معنی است که در صورت لزوم می توان آنها را پیدا و چاپ کرد. با ویرایش پرونده های منفرد بدون اتلاف موجودی منسوخ و سرمایه گذاری روی ابزار ، می توان با هزینه های بسیار اندکی ویرایش ها را انجام داد.

4. قطعات قوی و سبک

ماده اصلی چاپ سه بعدی مورد استفاده پلاستیکی است، اگرچه برخی از فلزات را می توان برای چاپ سه بعدی نیز استفاده کرد. با این حال، پلاستیک ها از نظر سبک بودن نسبت به معادل فلزات، مزایایی دارند. این امر به ویژه در صنایعی مانند اتومبیل سازی و هوافضا که وزن سبک مسئله ای است و می تواند صرفه جویی بیشتری در مصرف سوخت داشته باشد بسیار مهم است.
همچنین، می توان قطعات را از مواد متناسب تهیه کرد تا خصوصیات خاصی مانند مقاومت در برابر حرارت، مقاومت بالاتر یا دفع آب را فراهم کند.

5. طراحی و تولید سریع

بسته به طراحی و پیچیدگی یک قطعه، چاپ سه بعدی می تواند اشیا را در عرض چند ساعت چاپ کند، که سرعت آن بسیار سریعتر از قطعات قالب گرفته یا ماشین کاری شده است. این تنها قطعه ای نیست که می تواند از طریق چاپ سه بعدی صرفه جویی در وقت ایجاد کند بلکه روند ایجاد آن می تواند با ایجاد فایلهای STL یا CAD آماده چاپ بسیار سریع باشد.

6. به حداقل رساندن ضایعات

تولید قطعات فقط در مقایسه با روشهای جایگزین که از قسمتهای زیادی از مواد غیر قابل بازیافت بریده می شوند، به مواد مورد نیاز خود قطعه نیاز دارند، با هدر رفت کم یا بدون هدر رفت. این فرآیند علاوه بر صرفه جویی در منابع، هزینه مواد مورد استفاده را نیز کاهش می دهد.

7. مقرون به صرفه

به عنوان یک فرایند ساخت یک مرحله، چاپ سه بعدی باعث صرفه جویی در وقت و در نتیجه هزینه های مربوط به استفاده از ماشین آلات مختلف برای ساخت می شود. پرینترهای سه بعدی نیز می توانند برای ادامه کار تنظیم و رها شوند، به این معنی که دیگر نیازی به حضور اپراتورها در کل مدت نیست.

همانطور که در بالا ذکر شد، این فرایند تولید می تواند هزینه های مواد را نیز کاهش دهد زیرا فقط از مقدار مواد مورد نیاز برای خود قطعه استفاده می کند، بدون هدر رفت کم یا بدون هدر رفتن. در حالی که خرید تجهیزات چاپ سه بعدی می تواند گران باشد، حتی می توانید با واگذاری پروژه خود به یک شرکت خدمات چاپ سه بعدی ، از این هزینه جلوگیری کنید.

8. سهولت دسترسی

پرینترهای سه بعدی با ارائه دهندگان خدمات محلی بیشتر که خدمات برون سپاری را برای کارهای تولیدی ارائه می دهند ، در دسترس هستند. این در زمان صرفه جویی می کند و در مقایسه با فرآیندهای ساخت سنتی تولید شده در خارج از کشور در کشورهایی مانند چین به هزینه حمل و نقل گران نیاز ندارد.

9. سازگار با محیط زیست

از آنجا که این فناوری میزان هدر رفت مواد را کاهش می دهد ، این فرایند ذاتاً سازگار با محیط زیست است. با این حال ، هنگامی که فاکتورهایی مانند بهبود بهره وری سوخت از استفاده از قطعات چاپ سه بعدی سبک را در نظر بگیرید ، مزایای زیست محیطی افزایش می یابد.

10. بهداشت و درمان پیشرفته

دستگاه چاپ سه بعدی
چاپ سه بعدی در بخش پزشکی برای کمک به نجات جان افراد توسط پزشك استفاده می شود اندام هایی برای بدن انسان مانند کبد، کلیه و قلب. پیشرفت ها و استفاده های بیشتر در بخش بهداشت و درمان در حال توسعه است که بزرگترین پیشرفت در استفاده از این فناوری را به همراه دارد.

مزایای چاپ سه بعدی چیست؟

تقریباً مانند هر فرآیند دیگری، اشکالاتی در فن آوری چاپ سه بعدی نیز وجود دارد که باید قبل از انتخاب استفاده از این فرآیند مورد توجه قرار گیرد.

1. مواد محدود

در حالی که چاپ سه بعدی می تواند مواردی را در مجموعه ای از پلاستیک ها و فلزات ایجاد کند، انتخاب موجود مواد اولیه جامع نیست. این امر به این دلیل است که نمی توان تمام فلزات یا پلاستیک ها را به اندازه کافی درجه حرارت کنترل کرد تا امکان چاپ سه بعدی فراهم شود. علاوه بر این ، بسیاری از این مواد قابل چاپ قابل بازیافت نیستند و تعداد بسیار کمی از آنها بدون مواد غذایی هستند.

2. اندازه ساخت محدود

ذوب لیزری انتخابی

در حال حاضر چاپگرهای سه بعدی دارای محفظه های چاپی کوچکی هستند که اندازه قطعات قابل چاپ را محدود می کنند. هر چیز بزرگتری باید در قسمتهای جداگانه چاپ شود و پس از تولید به هم متصل شود. این امر می تواند هزینه و زمان را برای قطعات بزرگتر افزایش دهد ، زیرا چاپگر نیاز به چاپ قطعات بیشتری قبل از استفاده از کار دستی برای اتصال قطعات به یکدیگر دارد.

3. پردازش پست

اگرچه قطعات بزرگ نیاز به پردازش پس از آن دارند، همانطور که در بالا ذکر شد ، اکثر قطعات چاپ شده سه بعدی به نوعی تمیزکاری برای از بین بردن مواد پشتیبانی از ساخت و صاف کردن سطح برای رسیدن به پایان مورد نیاز نیاز دارند.

روش های پردازش پس از استفاده شامل جوشکاری در آب ، شن و ماسه ، خیساندن و شستشوی مواد شیمیایی ، خشک کردن هوا یا گرما ، مونتاژ و سایر موارد است. مقدار پردازش مورد نیاز به عواملی از جمله اندازه قطعه تولید شده ، کاربرد مورد نظر و نوع فناوری چاپ سه بعدی مورد استفاده برای تولید بستگی دارد. بنابراین، در حالی که چاپ سه بعدی امکان تولید سریع قطعات را فراهم می کند، می توان با پردازش پست سرعت ساخت را کاهش داد.

4. حجم زیاد

چاپ سه بعدی برخلاف تکنیک های مرسوم تر مانند قالب تزریق ، که در آن تولید مقادیر زیاد مقرون به صرفه است ، یک هزینه ثابت است. در حالی که سرمایه گذاری اولیه برای چاپ سه بعدی ممکن است کمتر از سایر روشهای تولید باشد ، اگر یک باره مقادیر زیادی برای تولید انبوه تولید شود ، هزینه هر واحد همانطور که برای قالب تزریق کاهش می یابد کاهش نمی یابد.

5. ساختار قطعه

با چاپ سه بعدی (همچنین به عنوان ساخت افزودنی نیز شناخته می شود) قطعات لایه به لایه تولید می شوند. اگرچه این لایه ها به هم می چسبند ، این بدان معنی است که تحت تنش یا جهت گیری خاصی می توانند لایه لایه شوند. این مشکل هنگام تولید موارد با استفاده از مدل رسوب ذوب شده (FDM) بیشتر قابل توجه است ، در حالی که قطعات پلی جت و چند جت نیز شکننده تر هستند. در موارد خاص ممکن است بهتر باشد از قالب تزریقی استفاده کنید زیرا باعث ایجاد قطعات همگن می شود که از هم جدا نخواهند شد.

6. کاهش در مشاغل تولیدی

یکی دیگر از معایب فناوری سه بعدی کاهش بالقوه نیروی انسانی است، زیرا بیشتر تولیدات به صورت خودکار انجام می شود و توسط چاپگرها انجام می شود. با این حال، بسیاری از کشورهای جهان سوم برای ادامه کار اقتصادی خود به مشاغل کم مهارت اعتماد می کنند و این فناوری با قطع نیاز به تولید در خارج از کشور ، می تواند این مشاغل تولیدی را در معرض خطر قرار دهد.

7. عدم دقت در طراحی

مشکل احتمالی دیگر چاپ سه بعدی مستقیماً به نوع دستگاه یا فرایند استفاده شده مربوط می شود، زیرا برخی از چاپگرها تحمل کمتری دارند، به این معنی که قطعات نهایی ممکن است با طرح اصلی متفاوت باشد. این مسئله می تواند در پردازش پس از حل ثابت شود، اما باید در نظر گرفته شود که این امر باعث افزایش بیشتر زمان و هزینه تولید می شود.

8. مسائل مربوط به حق چاپ
حق چاپ

از آنجا که چاپ سه بعدی در حال محبوبیت و دسترسی بیشتر است، امکان تولید محصولات جعلی و تقلبی برای افراد بیشتر است و تشخیص تفاوت تقریباً غیرممکن است. این موارد مربوط به حق چاپ و همچنین کنترل کیفیت است.

 

hamedprint ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ روی تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات؛ طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *