منوی دسته بندی

مروری بر فرایند چاپ

روشهای چاپ تیشرت

مروری بر فرایند چاپ

اصول فرآیند چاپ

چاپ مستقیم در مقابل غیر مستقیم

پنج روش اصلی چاپ با روش انتقال تصویر و نوع کلی حامل تصویر مورد استفاده متمایز می شوند. بسته به فرآیند، تصویر چاپ شده به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به بستر منتقل می شود.
در چاپ مستقیم تصویر مستقیماً از حامل تصویر به لایه زیرین منتقل می شود، نمونه هایی از چاپ مستقیم عبارتند از: گراور ، فلکسوگرافی، چاپ روی صفحه و چاپ لترپرس.
در چاپ غیر مستقیم یا افست، ابتدا تصویر از حامل تصویر به استوانه و سپس به لایه زیرین منتقل می شود. لیتوگرافی، در حال حاضر تکنولوژی چاپ غالب، یک فرایند غیر مستقیم (افست) است.


در فرآیند اینتالیو، ناحیه غیر چاپی با سطح زیرین در سطح مشترکی قرار دارد در حالی که ناحیه چاپ، متشکل از چاه های کوچک تراشیده یا حکاکی شده با عمق و/یا اندازه متفاوت، در فرورفتگی قرار دارد. گراور یک فرایند پیچیده است.
در فرآیند صفحه نمایش (که به عنوان چاپ متخلخل نیز شناخته می شود) ، تصویر با فشار دادن جوهر از طریق مش متخلخل که تصویری یا تایپوگرافی را حمل می کند، به لایه زیرین منتقل می شود.

مراحل فرآیند چاپ

هر فرایند چاپ به مراحل پیش چاپ، کاغذ و پس از چاپ تقسیم می شود.
عملیات پیش از چاپ شامل مراحلی است که طی آن ایده یک تصویر چاپ شده به حامل تصویر مانند صفحه یا استوانه تبدیل می شود. عملیات پیش از چاپ شامل ترکیب بندی و حروفچینی ، عکاسی از هنرهای گرافیکی ، مونتاژ تصویر و آماده سازی حامل تصویر است.

استفاده از مواد شیمیایی
هر فرآیند بسته به نوع عملیات، از انواع مواد شیمیایی استفاده می کند.
عملیات پیش از فشار معمولاً شامل فرآوری مواد شیمیایی و محلول ها است.
جوهر و حلال های تمیز کننده انواع عمده مواد شیمیایی هستند که در حین عملیات پرس استفاده می شوند.
بسته به پایان کار مورد نیاز، عملیات پس از پرس می تواند از مقدار زیادی چسب استفاده کند. این امر به ویژه در مواردی که تولید کتاب و فهرست راهنما دخیل است صادق است.
از بین همه مواد شیمیایی مورد استفاده در یک کارخانه چاپ معمولی، جوهرها و حلالهای تمیز کننده ارگانیک دسته هایی هستند که در بیشترین مقدار مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چاپ خطرات احتمالی برای سلامتی انسان و محیط زیست هستند.


عملیات پیش از چاپ

شامل عملیات لازم برای تبدیل ایده اصلی، مانند عکس یا طرح ، برای یک تصویر چاپ شده به یک صفحه چاپ یا دیگر حامل تصویر می شود.
مراحل پیش چاپ شامل موارد زیر است:

  • ترکیب بندی و حروفچینی
  • هنرهای گرافیکی عکاسی
  • مونتاژ تصویر
  • جداسازی رنگ و
  • آماده سازی حامل تصویر

به استثنای آماده سازی حامل تصویر، فرایند پیش چاپ برای پنج فرآیند اصلی چاپ مشابه است. فرآیند بدون صفحه بیشتر مراحل پیش از چاپ را با استفاده از رایانه انجام می دهد.

حروفچینی و ترکیب بندی

در طول ترکیب بندی، متن ، عکس ها و آثار هنری برای ایجاد “طرح بندی خشن” از تصویر چاپ شده مورد نظر گردآوری می شوند. این راهنمای مفصلی است که در تهیه کپی پیست یا دوربین آماده استفاده می شود که از آن می توان حامل تصویر تهیه کرد. به طور سنتی، چیدمان های خشن و چسباندن ها با دست با استفاده از:
تابلوهای پیش نویس ؛
میزهای روشن ؛
ابزارهای مختلف چسباندن مانند قلم های فنی ، خط کش و ابزار برش ؛ و
چسب ها
متن مورد استفاده در چسباندن، حروفچینی بود و به صورت مکانیکی چاپ می شد.
با این حال، ترکیب با ظهور رایانه ها به طور چشمگیری تغییر کرده است. هر دو نوع و آثار هنری با استفاده از رایانه تولید و ویرایش می شوند. سیستم های کامپیوتری مجهز به تشخیص نوری کاراکترها و اسکنرهای عکس عکاسی و دیجیتایزرها هستند به طوری که مواد پیش تایپ شده و تصاویر عکاسی به راحتی در سند در حال ترکیب گنجانده می شوند.


با سیستم های موجود، رایانه می تواند پس از آماده شدن صفحه یا کل سند و آماده چاپ، مستقیماً مراحل حروفچینی و آماده سازی حامل تصویر را هدایت کند.
عملیات تایپ کردن نویسه های نوع را در صفحات جمع می کند. تعدادی روش حروفچینی وجود دارد از جمله:
مونتاژ دستی قطعات از نوع فلزی (لترپرس) ، مونتاژ مکانیکی خطوط از نوع، و تنظیم عکس
تا دهه 1950، اکثر حروفچینی با استفاده از دستگاه لینوتایپ انجام می شد که خطی از نوع را از فلز مذاب تولید می کرد. ماشینهای مشابه از نوع خاصی شخصیت تولید می کردند.
دستگاههای نگارش عکس، که برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم نشان داده شد، در اوایل دهه 1950 به صورت تجاری معرفی شد. آنها به سرعت از نظر اهمیت لینوتایپ و ماشین های مشابه را پشت سر گذاشتند.

در تنظیم عکس، شخصیت ها یا نمادها از نوع جداگانه روی فیلم یا کاغذ عکاسی قرار می گیرند. در واحدهای اولیه نگارش مکانیکی، کل فونت شخصیت ها به عنوان منفی روی فیلم ذخیره می شد. فتوتایپ های کامپیوتری تصاویر را به صورت الکترونیکی تولید می کنند، سپس از لیزر برای تصویر در فیلم یا کاغذ عکاسی استفاده می کنند.
تنظیم عکس با ایجاد کنتراست بالا، تصاویر با وضوح بالا ایده آل برای اهداف چاپ است. سایر دستگاههای خروجی با رایانه، که شامل چاپگرهای خطی، خطی، جوهر افشان و لیزری هستند، به طور گسترده در برنامه های چاپ در کارخانه استفاده می شوند.

کپی مجموعه و عکاسی فرآیند

مجموعه کپی شامل گردآوری همه آثار اصلی (متن ، تصاویر و تصاویر) و تهیه تصاویر عکاسی است. تصاویر عکاسی فیلم های مثبت یا منفی هستند و برای تهیه حامل تصویر فوتومکانیکی استفاده می شوند. کپی باید به درستی تنظیم شود تا مطمئن شوید حامل تصویر نهایی چاپ با کیفیت بالا را ایجاد می کند.
کپی مونتاژ شده که برای فرایند عکاسی آماده است، تخت نامیده می شود. هنگامی که کپی از اندازه ها و اشکال مختلف برای انتقال به فیلم مونتاژ می شود، این فرایند را مونتاژ یا سلب تصویر می نامند. صنعت چاپ بستگی زیادی به استفاده از تجهیزات، روشها و مواد عکاسی بسیار تخصصی برای تولید مواد چاپی با کیفیت بالا دارد.
عکاسی فرآیندی به تکنیک های عکاسی مورد استفاده در هنرهای گرافیکی اشاره دارد. قبل از اختراع سیستم های صفحه سازی الکترونیکی، تقریباً همه فرایندهای چاپ از روشهای فوتومکانیکی برای ساخت حامل های تصویر استفاده می کردند.
دو نوع مهم عکاسی که در تهیه حامل های تصویر استفاده می شود عکاسی خطی و نیم تن است. هیچ یک از این مراحل نمی تواند برای چاپ یک عکس با تن پیوسته واقعی (به عنوان مثال ، یک عکس با تنهای متوسط یا درجه بندی شده) استفاده شود، هرچند که نیمه تنه می تواند به توهم تنهای پیوسته برسد. لترپرس ، لیتوگرافی ، چاپ روی صفحه و برخی از روش های گراور شامل هر دو نوع این عکاسی است.
از عکاسی خطی برای تولید تصاویر با کنتراست بالا بر روی فیلم استفاده می شود. مناطق تصویر روی فیلم مشکی کامل هستند. با این روش نمی توان توهم کمی از تن های متوسط یا بدون آن را به دست آورد. همانطور که در بالا ذکر شد، با استفاده از عکاسی نیم تنه می توان به توهم تن های متوسط برای چاپ حروف ، لیتوگرافی ، گراور نقطه ای جانبی و چاپ روی صفحه دست یافت.
در عکاسی نیم تن، تصاویر با تن پیوسته به نقاط با کنتراست بالا با چگالی مساوی اما اندازه ها و شکل های مختلف تقسیم می شوند. (بسته به نوع و کیفیت چاپ در حال انجام، تراکم نقاط بین 24 تا 120 در سانتی متر متغیر است). برای مثال، اگر از نقاط بسیار کوچکی در یک ناحیه از تصویر استفاده می شود، به نظر می رسد که آن ناحیه روشن تر از مناطقی از تصویر است که از نقاط بزرگتر در آن استفاده می شود. این امر به این دلیل رخ می دهد که بیشتر لایه رنگ روشن در مناطقی که از نقاط بسیار کوچک استفاده می شود قابل مشاهده است.


آماده سازی حامل تصویر

در هر یک از پنج فرآیند چاپ که اکنون بر صنعت تسلط دارند، نوعی حامل تصویر استفاده می شود. از حامل تصویر، اغلب یک صفحه، برای انتقال جوهر به شکل تصویر به لایه زیرین استفاده می شود. حامل تصویر باید جوهر را فقط در مناطقی که قرار است جوهر روی تصویر نهایی روی بستر اعمال شود، بگیرد. همچنین باید جوهر را در مناطقی از تصویر که در آن مورد نظر نیست رد کند.
صفحات امدادی مورد استفاده در چاپ حروف و فلکسوگرافی مناطقی را که جوهر را از منبع جوهر دریافت می کند، افزایش داده است. مناطق غیر چاپ زیر سطح غلطک های جوهر قرار دارند و بنابراین با جوهر پوشانده نشده اند.
مناطق چاپ یک حامل تصویر گراور، صفحه برجسته را برعکس می کند. آنها در زیر سطح مناطق غیر چاپ قرار دارند. فرورفتگی ها، که به آنها سلول گفته می شود، هنگام عبور از چشمه جوهر مقادیر کمی جوهر جمع می کند. سپس جوهر از سلول ها به بستر منتقل می شود.

سطح صفحه به طور مداوم با تیغه پزشک تمیز می شود تا هیچ جوهر به جز در سلول ها باقی بماند. در اکثر پرس های گراور از حامل تصویر استوانه ای استفاده می شود، اگرچه در برخی از پرس های گراور ورق خورده و دستگاه های چاپ روی صفحه از صفحه تخت استفاده می شود.

صفحات پلانوگرافی ، که در لیتوگرافی افست استفاده می شوند، دارای ناحیه تصویر و غیر تصویر در یک صفحه هستند. مناطق تصویری و غیر تصویری صفحه هر کدام با خواص فیزیکی وشیمیایی متفاوت تعریف شده اند. مناطق تصویری آبگریز (آب دافع) و اولئوفیلیک (روغن گیرنده) درمان می شوند. جوهر به این مناطق می چسبد. از طرف دیگر، مناطق بدون تصویر، آب دوست هستند و جوهر را نمی پذیرند.
حامل تصویر در چاپ روی صفحه شامل یک صفحه متخلخل است. یک استنسیل یا ماسک از یک ماده غیرقابل نفوذ روی صفحه پوشانده می شود تا ناحیه ای بدون تصویر ایجاد شود. تصویر با اجبار جوهر از طریق دهانه های استنسیل و روی بستر چاپ می شود. دهانه های شابلون فرم و ابعاد اثر تولید شده را تعیین می کند. روش اولیه تهیه حامل تصویر ، فرایند مکانیکی فوتومکانیکی است که در آن یک تصویر چاپی از یک تصویر عکاسی تولید می شود. به طور معمول ، با این فرایند ، یک پوشش حساس به نور روی یک صفحه یا نوع دیگر حامل تصویر اعمال می شود. سپس صفحه در معرض منفی یا مثبت یک تصویر عکاسی قرار می گیرد. سپس صفحه در معرض مراحل پردازش بیشتری قرار می گیرد.
روشهای دیگری برای تهیه حامل تصویر وجود دارد، از جمله دستی، مکانیکی، الکتروشیمیایی، الکترونیکی و الکترواستاتیک. برخی از این فرایندها، مانند فرآیندهای دستی و مکانیکی، اهمیت تجاری کمی دارند یا اصلا اهمیتی ندارند. فرآیندهای دیگر، مانند آماده سازی الکترومکانیکی استوانه های گراور، در شرح فرآیند گراور مورد بحث قرار می گیرد.

آماده سازی حامل تصویر

فوتومکانیکی

آماده سازی حامل تصویر فوتومکانیکی با یک صفحه، استوانه یا صفحه ای که با یک پوشش حساس به نور درمان شده است شروع می شود، که انواع آن در قسمت زیر مورد بحث قرار می گیرد.
صفحه روکش شده در معرض نوری است که ابتدا از یک حامل تصویر شفاف مانند یک فیلم مثبت یا منفی عبور کرده است. سپس صفحه نمایان شده پردازش می شود تا صفحه ای با مناطق چاپ و غیر چاپ مشخص شود. به طور معمول، مناطق در معرض صفحه مقاوم در برابر محلول های توسعه یافته مورد استفاده برای پردازش صفحه هستند، اگرچه در برخی موارد عکس این امر صادق است.
در هر صورت، در حین پردازش مناطق محلول پوشش شسته می شوند در حالی که مناطق نامحلول روی صفحه باقی می مانند. در این مرحله حامل های تصویر تولید شده از نگاتیوهای فیلم اساساً به پایان رسیده اند. مناطق نامحلول پوشش باقی مانده بر روی صفحه حامل جوهر در حین چاپ می شود. صفحات لترپرس و صفحات سطحی سنگ نگاری به این روش تولید می شوند.
با حامل های تصویر ساخته شده از مواد مثبت فیلم ، پوشش نامحلول به عنوان یک مانع محافظتی در مرحله بعدی پردازش به نام اچینگ عمل می کند. پوشش روی این نوع حامل تصویر اغلب به عنوان “مقاومت” نامیده می شود زیرا در برابر اسید مورد استفاده برای حکاکی سطح صفحه مقاومت می کند. حامل های تصویر تولید شده با این روش در لیتوگرافی، گراور و چاپ روی صفحه استفاده می شوند.
روکش های حساس به نور
سه پوشش مهم حساس به نور که بر روی حامل های تصویر استفاده می شوند عبارتند از: پلیمرهای نوری، دیازوها و کلوئیدهای دوتایی. پوشش های نقره ای هالید و الکترواستاتیک به ندرت برای صفحات خاص استفاده می شوند که در تجهیزات تکراری استفاده می شود.
پوشش های فوتو پلیمری
اکثر حامل های تصویر (صفحات چاپ) با استفاده از انواع مختلفی از پوشش های فتوپلیمری ساخته می شوند. این پوششها با نوع واکنشی که در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرند مشخص می شوند:
فتوپلیمریزاسیون، پیوند متقاطع ، چیدمان عکس، و تخریب نوری.
یک نمونه شناخته شده از پوشش فتوپلیمر ،( Kodak Photo Resist (KPR) است، یک پلیمر پیوند دهنده عکس، که در تهیه حامل تصویر برای کلیه فرایندهای اصلی چاپ و همچنین در تهیه تخته های مدار چاپی استفاده می شود.

بسته به نوع حامل تصویر در حال تولید، پوشش فتوپلیمر سفت شده ممکن است پس از پردازش به صورت ناحیه تصویر یا ناحیه غیر تصویر روی حامل تصویر باقی بماند. پوشش های فتوپلیمر با قابلیت پوشیدگی، ثبات دما و رطوبت و عمر طولانی ذخیره سازی مشخص می شوند. برخی نیز مقاومت حلال خوبی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، اگر قبل از استفاده پخته شود ، صفحات لیتوگرافی تولید شده با استفاده از پوشش های فتوپلیمر را می توان برای چاپ بیش از یک میلیون بار استفاده کرد.
پوشش های دیازو
روکش های دیازو، که در صنعت چاپ در حدود 1950 معرفی شد، عمدتا برای پوشش دادن صفحات سطحی لیتوگرافی پیش حساس و پاک شده استفاده می شود. برای صفحات از پیش تعیین شده، پوشش دیازو توسط دستگاهی به نام whirler اعمال می شود که پوشش را روی صفحه چرخان پخش می کند.
با استفاده از صفحات پاک کننده، روکش را به جای روش معمول چرخان، با یک اسفنج یا یک غلتک استفاده می کنید. روکش های دیازو بسیار نازک بوده و مستعد ساییدگی و سایش در حین چاپ هستند و عموماً برای چاپهای کوتاه 75000 بار یا کمتر استفاده می شوند. با این حال، صفحات قبل از لاک زدن، صفحاتی که توسط سازنده با یک لاک آغشته به پوشش صفحه ارائه می شود، مقاومت بیشتری در برابر سایش نشان می دهد و می تواند برای پرسهای بیش از 100000 بار استفاده شود.
اکثر صفحات دیازو دارای روکش منفی هستند، هرچند از روکش های مثبت نیز استفاده می شود. روکش های دیازو برای حساسیت به صفحات عمیق اچ و دو فلز استفاده می شود. علاوه بر این، دیازو برای حساس کردن برخی از پوشش های کلوئیدی استفاده می شود.
دیازوها معمولاً تحت تأثیر دما قرار نمی گیرند
عمق و رطوبت نسبی و عمر ذخیره سازی نسبتاً طولانی دارند. آنها را می توان با ماشین آلات اتوماتیک پردازش بشقاب پردازش کرد، که سرعت تولید را افزایش می دهد و صفحات با کیفیت بسیار بالاتری نسبت به روش های دستی تولید می شود. تجهیزات پردازش خودکار می توانند پوشش صفحه و قرار گرفتن در معرض آنها را در یک فرایند پیوسته انجام دهند. از این دستگاهها در چاپ روزنامه بسیار استفاده می شود.
پوشش های کلوئیدی دوتایی
پوشش های کلوئیدی دو رنگ تا اوایل دهه 1950 به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه در حال استفاده محدود است. آنها از یک بی کرومات حساس به نور و یک کولودیون تشکیل شده اند. بیکرومات انتخابی آمونیوم بی کرومات است و بی کرومات پتاسیم در فرایندهای خاصی مانند کلوتایپ استفاده می شود. کلودیون یک ماده آلی است که هنگام اعمال روی حامل تصویر قادر به ایجاد یک پوشش مداوم قوی است.
یونهای کلوئیدی که برای عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از شلک ، چسب ، آلبومین و پلی وینیل الکل. از آلبومین ، کازئین ، پروتئین آلفا ، پلی وینیل الکل و صمغ عربی برای لیتوگرافی استفاده می شود. ژلاتین بیشتر برای گراور، چاپ روی صفحه و کلوتایپ استفاده می شود. کلوئید زمانی ایجاد می شود که بیکرومات ریز تقسیم شده و کلودین مخلوط شوند. کلوئید که روی حامل تصویر اعمال می شود و در معرض نور قرار می گیرد، یک پوشش مداوم و نامحلول را تشکیل می دهد.

 

hamedprint ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ روی تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات؛ طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *