منوی دسته بندی

چاپ پارچه ای و انواع چاپ

چاپ روی پارچه

چاپ پارچه ای و انواع چاپ

به کاربرد رنگ با الگوی (طرح) از پیش تعیین شده روی سطح پارچه با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلف، چاپ می گویند.
این می تواند قبل از ساخت پارچه روی نخ، بعد از ساخت پارچه یا حتی در تکمیل لباس انجام شود. چاپ با استفاده از خمیرهای چاپی انجام می شود که بسته به نوع و روش چاپ و طرح چاپ، حاوی ترکیبی از مواد رنگی است.

چاپ پارچه و انواع چاپ

تکنیک های چاپ

تکنیک های چاپ روش هایی هستند که از طریق آنها چاپ انجام می شود. اینها اصول اولیه چاپ هستند. چهار روش اصلی چاپ وجود دارد:

  • چاپ مستقیم
  • چاپ تخلیه
  • در برابر چاپ مقاومت کنید
  • چاپ انتقال

چاپ مستقیم

رنگ به طور مستقیم بر روی سطح پارچه اعمال می شود. این روش زمانی که چاپ رنگ تیره تر از رنگ سطح پارچه باشد، چاپ مجدد نیز نامیده می شود.

چاپ تخلیه

در این تکنیک، خمیر چاپ روی ناحیه طراحی روی پارچه ای از قبل رنگ شده اعمال می شود. خمیر چاپ رنگ پارچه را حذف می کند، یا به طور کامل رنگ سفید (ترشح سفید) ایجاد می کند یا رنگ جداگانه ای (تخلیه رنگ) روی پارچه رنگ شده قبلی می گذارد.

  • چاپ سفید تخلیه
  • چاپ تخلیه رنگی

در برابر چاپ مقاومت کنید

در مقابل روش چاپ تخلیه، این تکنیک شامل استفاده از خمیر مقاوم بر روی پارچه است. سپس پارچه را رنگ می کنند. ناحیه ای که خمیر روی آن اعمال شده است مانع نفوذ رنگ به سطح پارچه می شود و طرح را در رنگ متفاوتی می گذارد.

چاپ انتقال

در این روش، طرح ابتدا روی سطح یک کاغذ مخصوص چاپ می شود و سپس با استفاده از یک تقویم گرم شده روی پارچه منتقل می شود.

  • انتقال پارچه چاپ شده
  • انتقال کاغذ چاپ

روشهای چاپ

روش های چاپ شامل فناوری (تجهیزات) مورد استفاده برای چاپ روی پارچه و تیشرت می باشد. روشهای مختلف چاپ عبارتند از:

  • بلوک چاپ
  • چاپ لکه
  • چاپ فرسوده
  • چاپ گله
  • چاپ غلتکی
  • چاپ صفحه نمایش
  • چاپ تابلو

بلوک چاپ

این روش معمولاً با دست انجام می شود، شامل استفاده از بلوک های چوبی برای چاپ روی سطح است. طرحی که باید چاپ شود روی بلوک چوبی حک شده است. خمیر چاپ شده روی تمبرهای بلوک چوبی اعمال می شود و سپس بلوک های چوبی روی پارچه قرار می گیرند تا طرح منتقل شود.

چاپ لکه

در این روش از روش چاپ مستقیم استفاده می شود. هم زمینه و هم طرح روی پارچه چاپ می شود نه اینکه ابتدا پارچه را رنگ کرده و سپس طرح را روی آن چاپ کنید.

چاپ فرسوده

در این روش از مواد شیمیایی خاصی برای واکنش با الیاف پارچه استفاده می شود. هنگامی که مواد شیمیایی واکنش نشان می دهند، الیاف حل می شوند و یک طرح خاص را روی پارچه می گذارند. این روش برای تولید انواع پارچه های روباز استفاده می شود.

چاپ گله

در چاپ گله، از چسب مخصوص یا بار الکترواستاتیک برای تثبیت الیاف (گله) بر روی سطح پارچه استفاده می شود و جلوه برجسته خاصی را روی پارچه ایجاد می کند.

چاپ غلتکی

در این روش، طرح مورد نظر برای چاپ بر روی پارچه و تیشرت با استفاده از غلطک های حکاکی شده منتقل می شود. برای هر رنگ طرح که نیاز به چاپ دارد، یک غلتک جداگانه وجود دارد. غلطک ها رنگها را روی سطح پارچه پخش می کنند.

چاپ صفحه نمایش

همانطور که از نامش پیداست ، در این روش چاپ، از پرده ها برای چاپ روی پارچه استفاده می شود. مش روی صفحه ها با مواد خاصی روی مناطقی که طراحی یا چاپ مورد نیاز نیست، پوشانده شده است. ماده خاصی که معمولاً از پلیمر ساخته می شود ، از نفوذ رنگ به پارچه جلوگیری می کند. رنگ از طریق توری که پوشانده نشده است نفوذ کرده و طرح را پشت سر گذاشته است.

سه نوع اصلی چاپ روی صفحه وجود دارد:

  • چاپ روی صفحه دستی
  • چاپ روی صفحه تخت
  • چاپ روی صفحه

چاپ روی صفحه دستی

پارچه روی میز قرار می گیرد و صفحه به صورت دستی روی پارچه قرار می گیرد تا چاپ شود. خمیر چاپ روی صفحه ریخته می شود. با استفاده از دستگاه جارو برقی، خمیر در مناطقی از مش که مسدود نشده اند قرار می گیرد. این طرح را روی پارچه ایجاد می کند.

چاپ روی صفحه تخت

در این روش چاپ، صفحه و پارچه در حال حرکت هستند. پارچه روی یک نوار نقاله حرکت می کند، که روی میز چاپ حرکت می کند. پارچه متوقف می شود، صفحه روی پارچه قرار می گیرد و با استفاده از یک دستگاه صاف کننده، چاپ انجام می شود. صفحه به سمت بالا حرکت می کند و پارچه به جلو حرکت می کند. این چرخه تا چاپ کامل پارچه ادامه می یابد.

چاپ صفحه چرخشی

صفحه نمایش در این روش چاپ به شکل استوانه ای است که پیوسته با پارچه حرکت می کند. خمیر چاپ از طریق استوانه ها پخش می شود و طرح روی پارچه چاپ می شود.

چاپ تابلو

طرح قبل از انجام پارچه روی ورق نخ های تار چاپ می شود. سپس نخ های پود با نخ های تار تداخل داده می شوند تا طرح نهایی روی پارچه نمایان شود.

چ

 

hamedprint ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ روی تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات؛ طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *