منوی دسته بندی

فرآیند چاپ سابلیمیشن برای پارچه ها

چاپ تیشرت

فرآیند چاپ سابلیمیشن برای پارچه ها

چاپ سابلیمیشن یکی از رایج ترین روش های چاپ تصاویر روی پارچه ها و مواد مصنوعی است و دلیل خوبی هم دارد. چاپ دیجیتال نه تنها واضح و رنگارنگ ظاهر می شود، بلکه تصویر هرگز محو نخواهد شد. علاوه بر این، چاپ سابلیمیشن برای دسته های کوچک مقرون به صرفه است، و آن را به یک روش چاپ مورد علاقه برای لباس های شخصی مانند تی شرت ها و چاپ لیوان تبدیل می کند.

اما واقعاً چاپ سابلیمیشن چیست؟ چه نوع محصولاتی با تکنیک سابلیمیشن چاپ می شوند؟ و در واقع روند چاپ سابلیمیشن چگونه است؟

در این راهنما برای سابلیمیشن رنگ به همه این سوالات و موارد دیگر پاسخ می دهیم.

  • راهنمای چاپ سابلیمیشن
  • سابلیمیشن یعنی چه؟
  • چاپ سابلیمیشن چیست؟
  • برای چه موادی کار می کند؟
  • سابلیمیشن رنگ چگونه کار می کند؟
چاپ عکس روی تیشرت

سابلیمیشن یعنی چه؟

کلمه سابلیمیشن یا تصعید از لاتین برای “بالا بردن، بلند کردن یا تعالی” آمده است. به عنوان یک اصطلاح فنی، سابلیمیشن برای توصیف هر فرآیند انتقال جرم در جایی که یک ماده جامد به فاز گازی خود انتقال یابد بدون اینکه ابتدا از یک مرحله مایع واسطه عبور کند، استفاده می شود. احساس “بلند کردن” در اینجا مربوط است زیرا انتقال سابلیمیشن همیشه شامل بخار است. علاوه بر چاپ سابلیمیشن، فرآیند معمول دیگری که شامل سابلیمیشن است، خشک شدن با یخ است.

چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن که به عنوان چاپ تصعید رنگ نیز شناخته می شود  یک روش چاپی است که شامل اعمال فشار گرم بر روی یک ورق کاغذ انتقال است که با جوهرهای خاص جامد چاپ شده است. این جوهرهای جامد شده پس از گرم شدن، به صورت گازی تبخیر می شوند. سپس گاز به الیاف پارچه های پلی استر یا سایر مواد پلاستیکی نفوذ می کند و یک گرافیک کامل ایجاد می کند.

برای درک اینکه متمایز بودن چاپ سابلیمیشن چیست، به چاپگر معمولی خانگی یا اداری خود فکر کنید. در یک چاپگر جوهر افشان معمولی، جوهر مستقیماً به صورت مایع روی کاغذ پاشیده می شود. سپس جوهر مایع از طریق ترکیب هوا و گرما در بالای کاغذ خشک می شود و به یک جامد تبدیل می شود.

چاپ سابلیمیشن از این جهت که شامل چند مرحله است متفاوت است. مرحله اول چیزی شبیه چاپ جوهر افشان به نظر می رسد: جوهرهای مایع روی کاغذ انتقال اعمال می شوند و در آنجا خشک می شوند. اما مرحله دوم همان چیزی است که چاپ سابلیمیشن را منحصر به فرد می کند: جوهرهای جامد بخار می شوند و به مواد دیگر منتقل می شوند بدون اینکه دوباره از حالت مایع عبور کنند.

چه موادی را می توان از طریق سابلیمیشن چاپ کرد؟

چاپ سابلیمیشن فقط روی لایه های پلاستیکی مانند پارچه پلی استر، لاستیک و پلاستیک های خانگی کار می کند. شما احتمالاً تی شرت های چاپی سابلیمیشن شده، لباس شنا ، لباس ورزشی، پرده دوش ، بندهای مچ دست برای رویدادها، فلیپ فلاپ، زیر لیوانی، لیوان، تشک کف، پد موس و موارد دیگر را دیده اید.

لباس های ورزشی مانند پیراهن های دوچرخه سواری معمولاً از طریق رنگ سابلیمیشن شده چاپ می شوند.

چاپ سابلیمیشن در منسوجات طبیعی مانند پنبه کار نمی کند زیرا جوهر تبخیر شده می تواند از بین الیاف لباس عبور کند بدون اینکه به آنها بچسبد.

چاپ ست تیشرت

چاپ سابلیمیشن چگونه کار می کند؟

تا به حال فکر کرده اید که پیراهن ورزشی مورد علاقه شما چگونه ساخته شده است؟ در اینجا نگاهی مرحله به مرحله روند چاپ سابلیمیشن لباس ورزشی می پردازیم:

پیش نویس طراحی برای چاپ های سابلیمیشن

طراحی چاپ سابلیمیشن

برای ایجاد دسته ای از پیراهن ها با چاپ سابلیمیشن، باید گرافیک های مربوط به هر قسمت از هر لباس طراحی شود. پیراهن ها از پارچه های جداگانه ای به هم دوخته می شوند: جلو ، عقب ، بازوها و کاف ها. یک طرح اصلی شامل گرافیک برای هر قسمت از هر لباس ایجاد می شود. این فایلی است که برای چاپ کاغذ انتقال استفاده خواهد شد.

چاپ طرح روی کاغذ انتقال با جوهر سابلیمیشن

چاپ کاغذ انتقال سابلیمیشن

با استفاده از چاپگر دیجیتال تخصصی طرح با استفاده از جوهرهای سابلیمیشن کننده تخصصی بر روی یک کاغذ انتقال بزرگ چاپ می شود. جوهرها در داخل کارتریج مایع هستند، اما فرموله شده اند تا به خصوص پس از چاپ سریعاً جامد شوند.

روند سابلیمیشن

فرایند چاپ سابلیمیشن رنگ با غلتک

هنگامی که کاغذ انتقال با طرح چاپ شد، دانه کاغذ انتقال با پیچ و مهره پارچه پلی استر تراز می شود به طوری که طرف چاپ شده رو به پارچه است. سپس کاغذ انتقال و پارچه در یک غلتک گرم شده تغذیه می شود.

فرآیند سابلیمیشن در این غلتک گرم شده انجام می شود. از طریق ترکیبی از فشار و گرما (بین 350 تا 420 درجه فارنهایت)  جوهر سابلیمیشن جامد روی کاغذ انتقال چنان داغ می شود که قبل از اینکه حتی ذوب شود، بخار شده و پخش می شود. این گرمای شدید باعث باز شدن منافذ پارچه پلی استر می شود و به بخار جوهر اجازه می دهد تا در عمق پارچه کار کند.

با حذف گرما، منافذ پارچه بسته می شوند و بخارات جوهر را می گیرند. سپس جوهر به سرعت به حالت جامد درون پارچه برمی گردد.

برش و دوخت پارچه سابلیمیشن شده

نتیجه این فرآیند یک پیچ پارچه ای بلند است که با توجه به مشخصات طراحی از پیش تعیین شده رنگ می شود. کاغذ انتقال اکنون می تواند کنار گذاشته شود. سپس تکه های جداگانه پارچه بریده شده و به هم دوخته می شوند تا لباس های کاملی ایجاد شود.

چاپ حامد ارائه دهنده بهترین خدمات آنلاین چاپ شامل:

چاپ لیوان . چاپ تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

با بالاترین کیفیت چاپ و ارزان ترین قیمت در اسرع وقت آماده خدمت به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *