منوی دسته بندی

لیتوگرافی در مقابل چاپ – تفاوت چیست؟

چاپ دیجیتال و چاپ افست

لیتوگرافی در مقابل چاپ - تفاوت چیست؟

خلق آثار هنری از دیرباز در میان هنرمندان و همچنین منتقدان و علاقه مندان رواج داشته است. لیتوگرافی در قرن نوزدهم به عنوان روشی برای تولید آثار چاپی که به خودی خود به یک شکل هنری تبدیل شد ظهور کرد. برای چندین دهه، لیتوگرافی فرآیندی بود که برای ایجاد چاپ آثار محبوب و همچنین قطعات اصلی هنرمندان در طول دوره زمانی استفاده می شد.
علیرغم تفاوت در روش‌های تولید لیتوگرافی و چاپ، محصول نهایی از هر دو می‌تواند نتایج مشابهی به‌دست آورد. نگاهی دقیق تر به مراحل انجام شده در هر روش، برخی از تفاوت های متمایز در چاپ سنگی و چاپ را نشان می دهد.

لیتوگرافی در مقابل چاپ

تفاوت بین لیتوگرافی و چاپ در این است که لیتوگرافی یک کپی اصلی دستی است در حالی که چاپ معمولاً تولید مثلی است که از طریق روش های مختلف چاپ انجام می شود.

تفاوت بین لیتوگرافی و چاپ

لیتوگرافی فرآیند استفاده از سنگ یا صفحات فلزی برای تولید چاپ از طریق فرآیند ظریف استفاده از جوهرهای مبتنی بر روغن یا مواد دیگر است که سپس بر روی یک لوح فشرده می شود تا محصول نهایی ایجاد شود.
چاپ‌ سازی فرآیندی ساده‌تر است که شامل استفاده از دستگاه‌های مکانیکی برای ایجاد نقشه‌ها و نمایش‌ها می‌شود. چاپ ها اغلب به تعداد بسیار بیشتر از لیتوگرافی ها انجام می شود و برخی از تولیدکنندگان هزاران چاپ را در یک زمان انجام می دهند.
همانطور که در قرن نوزدهم ظهور کرد، لیتوگرافی به شکلی از هنر گرافیک تبدیل شد که منحصر به هر روش دیگری بود که حتی قبل از آن انجام شده بود. بر خلاف چاپ، سنگ نگاره ها آثار هنری اصیلی هستند که توسط یک هنرمند انجام می شود و معمولاً امضا می شود.

لیتوگرافی

هنرمندان می‌توانند در طول فرآیند چاپ سنگ، آثار خود را مستقیماً روی صفحه چاپ بکشند یا نقاشی کنند، که باعث می‌شود بسیاری از منتقدان و مورخان هنر، فرآیند لیتوگرافی را ظریف‌تر از چاپ‌سازی بدانند.

برخی از نمادین ترین هنرمندان قرن بیستم از لیتوگرافی به عنوان وسیله ای برای تولید آثار استفاده کردند. پابلو پیکاسو و اندی وارهول شاید دو هنرمند مشهوری باشند که به خلق آثاری از طریق لیتوگرافی معروف هستند.
یکی از تفاوت‌های عمده در لیتوگرافی و چاپ این است که لیتوگرافی فرآیندی است برای فشار دادن جوهر به داخل لوح سنگی، در حالی که چاپ‌سازی به سادگی انتقال جوهر به کاغذ از طریق استفاده از یک لوح حکاکی شده است. چاپ کردن را می توان با دقت بیشتری به عنوان یک “مهر” توصیف کرد، در حالی که لیتوگرافی معمولاً به کار بسیار بیشتری برای تولید تصاویر نیاز دارد، به خصوص زمانی که چندین رنگ در آن نقش دارند.

چاپ چیست

چاپ فرآیندی است که در آن از قسمت برجسته یک لوح چوبی حکاکی شده یا مواد دیگری استفاده می شود که جوهر را روی کاغذ نقش می بندد. تعداد کمی از افراد، از جمله کارشناسان و منتقدان هنر، قادر به بیان تفاوت های ظریف در چاپ سنگی و چاپ هستند. چاپ ها معمولاً از چوب یا مواد فلزی ساخته می شوند که برای ایجاد تصویر با فشار دادن آن لوح ها بر روی کاغذ استفاده می شود.
تصور می شود که چاپ در حدود 255 سال قبل از میلاد در چین آغاز شد. در ایجاد مهر و موم در این زمان، چاپ را می‌توان به عنوان یک تمبر یا انتقال اولیه یک تصویر با استفاده از یک رسانه مهر برای چاپ جوهر روی کاغذ توصیف کرد.
هنرمندان توانستند با کنده کاری لوح های چوبی، چاپی خلق کنند. هنرمند نواحی از تصویر را که باید خالی یا سفید می‌بود، کنده می‌کرد، در حالی که تاریک‌ترین قسمت‌ها را بالاتر از بقیه سطح چوبی قرار می‌داد. هنرمندان مدرن اغلب از مواد مشمع کف اتاق برای خلق آثار برجسته استفاده می کنند.

اچ کردن یکی دیگر از روش های چاپ است که در آن هنرمندان از سوزن برای خراشیدن تصویر روی صفحه فلزی که با موم پوشانده شده است استفاده می کنند. از طریق یک فرآیند طولانی غوطه ور کردن صفحات در اسید و وسایل دیگر، هنرمندان می توانند از طریق این روش چاپ های بسیار دقیقی ایجاد کنند.
چاپ صفحه فرآیندی است که با دقت می‌توان آن را به‌عنوان شابلون کردن تصویر با استفاده از کاغذ یا فیلم پلاستیکی توصیف کرد. جوهر از طریق قسمت‌های شابلون شده یک اثر رانده می‌شد تا تأثیری بر روی کاغذ بگذارد.

لیتوگرافی چیست؟

لیتوگرافی از ترکیب دو کلمه یونانی “lithos” به معنی سنگ و “graphein” به معنای نوشتن گرفته شده است. روش چاپ سنگی در سال 1798 توسط یک نمایشنامه نویس و نویسنده آلمانی به نام آلویس سنفلدر ابداع شد که به دنبال ایجاد روش جدیدی برای انتشار نسخه های زیادی از نمایشنامه های خود در مدت زمان کوتاه بود.
لیتوگرافی شامل دستکاری مواد مبتنی بر روغن و آب برای ایجاد یک اثر جوهری بر روی کاغذ است. هنرمندان ابتدا تصویری را که قصد چاپ آن را دارند بر روی یک تخته سنگ آهک صیقلی با استفاده از مداد رنگی یا جوهر مبتنی بر روغن می کشند. هنرمندان مدرن قادرند با استفاده از صفحات فلزی که از روی یا آلومینیوم تشکیل شده است، لیتوگرافی تولید کنند.

پس از اتمام طراحی، هنرمند روی سنگ را با مواد رزین پودری و همچنین طلق می پوشاند. سپس هنرمند لایه‌ای از صمغ عربی را روی سنگ پاک می‌کند که می‌تواند جوهر یا مداد رنگی روغنی را روی سنگ بچسباند. 

لیتوگرافی

این ماده صمغ عربی به سنگ این امکان را می دهد که جوهر را در فضاهای خالی دفع کند در حالی که قسمت رنگی ماده را نگه می دارد و می تواند اثری از خود به جای بگذارد.

سپس هنرمند با استفاده از حلالی به نام لیتوتین تصویر را پاک می‌کند و سپس لایه‌ای از آسفالت را روی سطح سنگ که اجازه خشک شدن دارد، بمالد. سنگ پس از مرطوب شدن با آب اکنون آماده استفاده برای چاپ است. یک هنرمند با استفاده از یک غلتک جوهر را اعمال می کند زیرا سنگ اکنون جوهر را در مناطقی که تصویر خالی یا خالی از رنگ است دفع می کند. از یک پرس ساده برای اعمال جوهر نگهداشته شده در سنگ بر روی یک ورق کاغذ استفاده می شود و یک کپی کامل از تصویری که هنرمند در ابتدا کشیده است باقی می ماند.
هنرمندان می توانند با استفاده از چندین سنگ که هر رنگ دلخواه را روی آن ترسیم می کند، تصاویر لیتوگرافی رنگی ایجاد کنند. تراز هر تصویر در ایجاد یک تصویر دقیق بسیار مهم است. از یک تک سنگ می توان برای چندین سال برای کپی کردن یک تصویر واحد و ایجاد چاپ های زیادی از یک اثر هنری خاص استفاده کرد. از ماشین ها برای ایجاد آنچه به عنوان “لیتوگراف های افست” شناخته می شود استفاده می شود.

کدام یک ارزشمندتر است؟

چاپ لیتوگرافی لزوماً یک تصویر انحصاری خلق شده توسط یک هنرمند نیست، اما همچنان ارزش دارد زیرا توسط خود هنرمند خلق شده است. فرآیند ایجاد چاپ لیتوگرافی برای یک تصویر سیاه و سفید ساده بسیار ساده است، اما ایجاد یک چاپ برای یک نقاشی رنگی بسیار پیچیده است.
منتقدان هنری معمولاً می توانند تفاوت بین چاپ های لیتوگرافی و سایر اشکال سنتی چاپ را با بررسی دقیق آنها با ذره بین تشخیص دهند زیرا تشخیص تفاوت ها با چشم غیر مسلح اغلب دشوار است. چاپ لیتوگرافی هنوز حس انحصاری را به همراه دارد در حالی که چاپ معمولی اینطور نیست.
چاپ های لیتوگرافی اغلب شماره گذاری می شوند زیرا معمولاً تعداد محدودی تولید می شود. با ارزش ترین آنها توسط خود هنرمندان امضا خواهد شد. چاپ های لیتوگرافی معمولاً با ارزش ترین هستند زیرا معمولاً سطح بالاتری از تعامل با هنرمند را شامل می شوند. این همیشه صدق نمی کند، زیرا آثار و حکاکی های چاپ شده روی صفحه نمایش وجود دارد که بسته به هنرمندی که آنها را خلق کرده بسیار ارزشمند هستند.


چاپ حامد ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ روی تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات  ؛ طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *