منوی دسته بندی

فرایند چاپ سابلیمیشن

لیوان حرارتی
چاپ تیشرت

فرایند چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن یک روش چاپ رایانه ای است که از گرما برای انتقال رنگ بر روی موادی مانند لیوان، تیشرت، سنگ یا چوب و… استفاده می کند. فرایند چاپ سابلیمیشن برای اولین بار به این دلیل اعمال شد که این رنگ بدون ایجاد مرحله مایع برای انتقال بین حالت جامد و گاز در نظر گرفته شد. بعداً نشان داده شد که این درک از فرآیند نادرست است. زیرا مقداری مایع سازی رنگ وجود دارد. از آن زمان، نام مناسب این فرآیند به عنوان انتشار رنگ شناخته می شود. اگرچه این اصطلاح صحیح از نظر فنی جایگزین نام اصلی نشده است. بسیاری از چاپگرهای سابلیمیشن و مصرف کننده برای تولید چاپ عکس روی لیوان ، تیشرت ، لباس و … طراحی و استفاده می شوند.

اینها را نباید با “چاپگرهای چاپ گرمای انتقال حرارت سابلیمیشن” اشتباه گرفت، که از جوهرهای مخصوص برای ایجاد انتقال طراحی شده برای چاپ روی پارچه استفاده می کنند. این کارها در دماهای پایین تر اما فشارهای بیشتر به ویژه در فرآیندهای چاپی تماماً انجام می شود.

برای چاپ کارت شناسایی، متن و بارکد لازم است. آنها با استفاده از یک صفحه سیاه اضافی روی روبان (YMCKO) چاپ می شوند. این صفحه اضافی با چاپ انتقال حرارتی بجای انتشار رنگ کار می کند. یک لایه کامل، به جای فقط برخی از رنگهای موجود در لایه، از روبان به زیرلایه در پیکسل های تعریف شده توسط هد حرارتی منتقل می شود. بعداً به این فرآیند کلی انتقال حرارتی انتشار رنگ (D2T2) گفته می شود.

فهرست

  • 1- نظریه

  • 2- فرایند چاپ سابلیمیشن

  • 3- مقایسه با چاپ جوهر افشان

  • 4- برنامه

  • 1-4 منسوجات

  • 5- سرعت چاپ برای چاپگرهای حرارتی سابلیمیشن

  • 6- جوهر برای چاپگرهای پیزو

  • 7- همچنین ببینید

تئوری

چاپ Dye-sub یک فناوری چاپ دیجیتال است که با استفاده از کارهای هنری تمام رنگی با لایه های پلی استر و روکش پلیمر کار می کند. از این فرآیند به عنوان سابلیمیشن دیجیتال نیز یاد می شود. معمولاً برای چاپ عکس روی لباس، لیوان، سنگ، تابلوفرش و همچنین موارد جدید مانند جلد تلفن همراه، پلاک و… که دارای سطوح مطلوبی برای سابلیمیشن هستند استفاده می شود. در این فرآیند از علم سابلیمیشن استفاده می شود که در آن گرما و فشار به یک ماده جامد وارد می شود. بدون عبور از فاز مایع از طریق واکنش گرما، آن را به گاز تبدیل می کند.

انتقال تصویر

در فرایند چاپ سابلیمیشن، رنگهای منحصر به فرد از طریق جوهر مایع از طریق چاپگر پیزوالکتریک به ورق های کاغذ “انتقال” منتقل می شوند. جوهر بر روی این کاغذهای جوهر افشان پرتاب رسوب می کند، که برای مرحله بعدی فرآیند چاپ سابلیمیشن استفاده می شود. پس از چاپ طرح دیجیتال بر روی ورق های انتقال سابلیمیشن، آن را بهمراه زیرلایه بر روی فشار حرارتی قرار می دهیم تا سابلیمیشن شود.

برای انتقال تصویر از کاغذ به زیرلایه، به یک فرآیند فشار حرارتی نیاز دارد. که ترکیبی از زمان، دما و فشار باشد. فشار گرما این ترکیب ویژه را که می تواند بسته به بستر تغییر کند ، اعمال می کند تا رنگهای سابلیمیشن را در سطح مولکولی به زیر لایه منتقل کند. متداول ترین رنگهای مورد استفاده برای فرایند چاپ سابلیمیشن در 350 درجه فارنهایت فعال می شوند. با این حال ، به طور معمول برای رنگ بهینه دامنه ای از 380 تا 420 درجه فارنهایت توصیه می شود.

محصول نهایی چاپ سابلیمیشن

نتیجه نهایی فرایند چاپ سابلیمیشن، چاپ تقریباً دائمی، با وضوح بالا و تمام رنگ است. رنگها در سطح مولکولی به زیر لایه تزریق می شوند. نه اینکه در سطح موضعی اعمال شوند (مانند چاپ روی صفحه و مستقیم به چاپ لباس). در شرایط عادی، چاپها ترک نخواهند خورد، از بین نمی روند یا از پوست جدا می شوند.

فرایند چاپ سابلیمیشن

معمول ترین فرآیند هر بار یک رنگ است. رنگ در یک روبان پلی استر ذخیره می شود که هر رنگ را در یک صفحه جداگانه دارد. هر صفحه رنگی به اندازه محیطی است که روی آن چاپ می شود. به عنوان مثال، یک

فرعی 6 “در 4” دارای چهار صفحه 6 “در 4” است.

در طول چرخه چاپ، غلطک های چاپگر محیط و یکی از پانل های رنگی را در زیر هد چاپ حرارتی با هم حرکت می دهند. که معمولا عرض آن با ابعاد کوتاهتر رسانه چاپی است. عناصر گرمایشی ریز روی سر به سرعت تغییر می دهند. بسته به مقدار گرمای اعمال شده، مقدار مختلف رنگ را می گذارند. برخی از رنگها به داخل ماده چاپی پخش می شوند.

بعد از اینکه چاپگر چاپ رسانه را در یک رنگ به پایان رساند، روبان را به صفحه رنگ بعدی می پیچد . رسانه را تا حدی از چاپگر خارج می کند تا برای چرخه بعدی آماده شود. کل فرآیند در کل چهار یا پنج بار تکرار می شود. سه مورد اول رنگ ها را روی محیط قرار می دهند تا یک تصویر کامل تشکیل شود. ممکن است یک فرآیند انتقال حرارت سیاه وجود داشته باشد یا نداشته باشد. در حالی که آخرین ورقه ورقه را از بالا قرار می دهد. این لایه از رنگ ها در برابر نور UV و رطوبت محافظت می کند.

چاپ سابلیمیشن درمقایسه با چاپ جوهر افشان

به طور سنتی، مزیت چاپ رنگی سابلیمیشن این است که این یک فناوری با رنگ مداوم است. که در آن هر نقطه می تواند به هر رنگی باشد. در مقابل، پرینترهای جوهر افشان می توانند محل و اندازه قطرات جوهر را تغییر دهند. روند به نام dithering نامیده می شود. اما هر قطره جوهر محدود به رنگ جوهرهای نصب شده است. در نتیجه، یک چاپگر سابلیمیشن، زنگ های پیوسته واقعی تولید می کند که تقریباً شبیه عکس های شیمیایی هستند. چاپ جوهر افشان از قطرات جوهر لایه ای و پراکنده برای شبیه سازی زنگ های مداوم تشکیل شده است. اما در زیر بزرگنمایی قطره های منفرد دیده می شوند. در روزهای ابتدایی چاپ جوهر افشان، قطرات بزرگ و وضوح پایین باعث می شد که چاپ جوهر افشان به طور قابل توجهی از سابلیمیشن پایین تر باشد. 

سابلیمیشن برخی از مزایای آن نسبت به چاپ جوهر افشان است. برای اولین بار، چاپها خشک هستند و به محض خارج شدن از چاپگر آماده رسیدگی هستند. از آنجا که سر حرارتی نیازی به رفت و برگشت بر روی رسانه چاپی ندارد، قطعات متحرک کمتری وجود دارد که می تواند خراب شود. کل چرخه چاپ بسیار تمیز است زیرا هیچ جوهر مایع برای تمیز کردن وجود ندارد. این عوامل سابلیمیشن را به طور کلی فناوری قابل اطمینان تری نسبت به چاپ جوهر افشان می سازند.

چاپگر سابلیمیشن

چاپگرهای سابلیمیشن دارای اشکالاتی در مقایسه با چاپگرهای جوهر افشان هستند. هر یک از صفحات رنگی روبان ها، و خود سر حرارتی، باید با اندازه رسانه چاپ شده مطابقت داشته باشد. بعلاوه ، فقط کاغذهای روکش دار یا پلاستیکهای خاص می توانند جوهر سابلیمیشن شده را بپذیرند. این بدان معنی است که چاپگرهای سابلیمیشن نمی توانند با انعطاف پذیری چاپگرهای جوهر افشان در چاپ در طیف گسترده ای از رسانه ها مطابقت داشته باشند.

رنگ سابلیمیشن

رنگها قبل از اینکه جذب کاغذ شوند، مقدار کمی پخش می شوند. در نتیجه ، چاپها تیز نیستند. برای عکس ها، این چاپ های بسیار طبیعی ایجاد می کند. اما برای سایر کاربردها (مانند طراحی گرافیکی) این تیرگی جزئی یک ضرر است.

میزان رنگ هدر رفته در هر صفحه نیز بسیار زیاد است. ممکن است بیشتر رنگهای موجود در چهار صفحه برای چاپ معمول هدر رود. پس از استفاده از پانل، حتی فقط برای چاپ یک نقطه ، رنگ باقی مانده در آن پانل را نمی توان برای چاپ دیگر بدون ترک یک نقطه خالی در جایی که قبلا از رنگ استفاده شده است، دوباره استفاده کرد. به دلیل طراحی تک رول اکثر چاپگرها، برای هر چاپ باید از چهار صفحه رنگی رنگ استفاده شود ، خواه پنل لازم برای چاپ باشد یا نه. چاپ به صورت تک رنگ باعث صرفه جویی در هزینه نمی شود و سه صفحه رنگی بلااستفاده برای آن صفحه برای چاپ تک رنگ دیگر قابل بازیافت نیستند.

چاپگرهای جوهر افشان همچنین می توانند از “اتلاف رنگ” رنج ببرند زیرا کارتریج های جوهر مستعد خشک شدن با استفاده کم هستند (بدون “استفاده زیاد” ، نازل های کارتریج می توانند با جوهر خشک مسدود شوند). بسته های رسانه سابلیمیشن (که حاوی روبان و کاغذ هستند) ، برای تعداد دقیق چاپی که هزینه ثابت چاپ را به همراه دارد ، درجه بندی می شوند. این در تضاد با چاپگرهای جوهر افشان است که جوهرها را به صورت حجمی خریداری می کنند.

محرمانه بودن چاپ

برای محیط هایی که اسناد محرمانه یا محرمانه چاپ می کنند، یک چاپگر سابلیمیشن ، یک خطر بالقوه امنیتی است که باید با دقت مدیریت شود. به دلیل مکانیسم چاپ، یک تصویر منفی کامل از صفحه چاپ شده با تفکیک رنگ در صفحه رنگی رول منبع ایجاد می شود و می توان “ضایعات رول” صفحات رنگ را باز کرد تا همه آنچه را که با چاپگر چاپ شده است، مشاهده کنید.

برای چنین محیط هایی، رول زباله باید در محل خرد یا سوزانده شود تا اینکه به سادگی در سطل زباله دور ریخته شود. همچنین ، برای کاربران خانگی ، رول زباله های چاپگر عکس را می توان به طور مشابه از زباله بازیابی کرد و از آن برای دیدن همه موارد چاپ شده استفاده کرد. از آنجا که رول عرضه پلاستیکی است، طول عمر یک رول استفاده شده می تواند چندین سال یا چند دهه باشد و امکان بازیابی تصویر را مدت ها پس از دفع فراهم می کند.

همچنین، کاغذها و روبان های سابلیمیشن به روغن های پوست حساس هستند. که در توانایی سابلیمیشن از روبان به کاغذ اختلال ایجاد می کند. آنها همچنین باید عاری از ذرات گرد و غبار باشند ، که می تواند منجر به ایجاد حباب های کوچک رنگی روی چاپ شود. اکثر چاپگرهای سابلیمیشن دارای فیلترها و یا غلتک های تمیزکننده هستند تا احتمال این اتفاق را کاهش دهند. و یک لکه گرد و غبار فقط هنگامی که به چاپ متصل می شود می تواند روی چاپ تأثیر بگذارد. سرانجام، چاپگرهای سابلیمیشن در هنگام تولید چاپهای سیاه و سفید خنثی و رنگی با سطح تراکم بالاتر و تقریباً بدون دگرگونی یا برنز ، کوتاه می آیند.

برنامه های کاربردی

پانلهای رنگی دست دوم تصویری قابل مشاهده از سند چاپ شده و نمونه ای از رنگ هدر رفته را که نمی توان دوباره استفاده کرد، حفظ می کنند.

پیش از استفاده از چاپ رنگ آمیزی محدود به چاپ تجاری یا پیشرفته تجاری بود. Dye-sub چاپ عکس در تصویربرداری پزشکی ، تصحیح هنرهای گرافیکی، امنیت و برنامه های مربوط به پخش مورد استفاده قرار گرفته است. اما امروزه ، در عکسبرداری از رویدادها و Ph بسیار محبوب است.

www.hamedprint.ir ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات)، طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *