منوی دسته بندی

تفاوت بین لیتوگرافی و چاپ

لیتوگرافی

تفاوت بین لیتوگرافی و چاپ

فرقی نمی‌کند شما یک مجموعه‌دار مشتاق هنر باشید یا یک خبره هنرهای زیبا، اغلب در مورد اینکه «لیتوگراف چیست» و «از کجا آمده است» سردرگمی وجود دارد. بسیاری از ذهن‌های کنجکاو هنوز در مورد منشأ آن شک دارند و تشخیص این تکنیک چاپ معتبر در رابطه با سایر فرآیندهای چاپ برایشان دشوار است. بر خلاف بسیاری از هنرهای چاپی و صنایع دستی که امروزه انجام می شود، لیتوگرافی سابقه نسبتاً معتبری از منشاء خود را حفظ کرده است. از همان ابتدا، هنرمندان مجذوب این تکنیک منحصر به فرد چاپ بودند، زیرا می توانستند مستقیماً روی صفحه چاپ بکشند و نقاشی کنند. در واقع بسیاری از هنرمندان مشهور از جمله پابلو پیکاسو، اندی وارهول و مارک شاگال از این روش برای هنر خود استفاده کرده اند.
در طول قرن نوزدهم چاپ سنگی اساساً یک هنر گرافیکی بود و به همین دلیل هنوز هم از شهرت هنری بالایی برخوردار است. در اوایل قرن نوزدهم، لیتوگرافی معمولاً یکنواخت بود و برای اهداف تجاری مورد علاقه نبود. از سنگ ها به عنوان سطح چاپ استفاده می شد که در آن زمان روشی گران قیمت بود. در پایان قرن نوزدهم، سنگ ها با صفحات روی و آلومینیوم جایگزین شدند. تنها پس از نمایشگاه بین المللی صد ساله در سال 1876 در فیلادلفیا، جایی که در معرض دید قابل توجهی قرار گرفت، این هنر چاپی شکوفا شد. بیایید ببینیم که آیا اثر هنری روی یک صفحه سنگی بهتر از سایر فرآیندهای چاپ است، به خصوص با انواع چاپ های موجود.

لیتوگرافی چیست؟

لیتوگرافی یک فرآیند چاپ قدیمی با استفاده از سنگ یا صفحات فلزی است. این فرآیند چاپ در همان کلمه لیتوگرافی توصیف شده است که از دو کلمه یونانی آمده است: “lithos” به معنی سنگ و “graphien” به معنای نوشتن. این یک روش منحصر به فرد و در عین حال قدیمی برای چاپ است که بر اساس اختلاط ناپذیری روغن و آب است. این بر اساس اصل ساده از مخلوط نشدن آب و روغن است. چاپ با لیتوگرافی در سال 1798 پس از اختراع توسط یک نویسنده آلمانی به نام آلویس سنفلدر، که به دنبال راهی عملی برای انتشار نمایشنامه های خود بود، آغاز شد. او این فرآیند جدید را چاپ شیمیایی نامید. لیتوگرافی مهمترین انقلاب گرافیکی را در زمینه بازتولید متن و تصاویر چاپی به ارمغان آورد. در دهه 1850، سنگ ها با صفحات فلزی، ابتدا روی و سپس مس در دهه 1890 جایگزین شدند.

لیتوگرافی

پرینت چیست؟

تعداد بسیار کمی از افراد، حتی متخصصان حرفه ای هنر، تفاوت بین حکاکی و سنگ نگاره را می دانند، یا می توانند بازتولید یک چاپ را از یک نسخه اصلی تشخیص دهند. برخی از بزرگترین هنرمندان جهان از چاپ برای خلق آثار هنری جذاب استفاده کرده‌اند، اما جای تعجب است که عموماً اطلاعات کمی در مورد این موضوع وجود دارد. بنابراین، چاپ چیست؟ چاپ یک اثر گرافیکی است که طی فرآیندی تولید شده است که امکان تکثیر آن را فراهم می کند. چاپ، همانطور که از نام آن پیداست، تکنیکی برای خلق آثار هنری با چاپ، معمولاً روی کاغذ است. چاپ صرفاً طرحی است که هنرمند روی چوب، صفحه فلزی یا سنگ می‌کشد تا بتواند کپی‌های زیادی از آن به دست آورد.

تفاوت بین لیتوگرافی و چاپ

مبانی

– لیتوگرافی یک فرآیند چاپ قدیمی با استفاده از سنگ یا صفحات فلزی است. این فرآیند چاپ در همان کلمه لیتوگرافی توصیف شده است که از دو کلمه یونانی آمده است: “lithos” به معنی سنگ و “graphien” به معنای نوشتن. از طرف دیگر چاپ یک اثر گرافیکی است که طی فرآیندی تولید شده است که امکان تکثیر آن را فراهم می کند. چاپ، همانطور که از نام آن پیداست، تکنیکی برای خلق آثار هنری با چاپ، معمولاً روی کاغذ است. به زبان ساده، چاپ هر تصویر تصویری است که بیش از یک نسخه از آن وجود داشته باشد.

روند

– لیتوگرافی بر این اصل ساده استوار است که آب و روغن با هم مخلوط نمی شوند. یک لیتوگرافی با کشیدن یک تصویر مستقیماً بر روی یک سطح صاف چاپ با استفاده از موادی مانند جوهرهای مبتنی بر روغن، مداد رنگی، مداد و غیره ایجاد می‌شود. از نقاشی، چاپ‌ها مرکب شده و کشیده می‌شوند و در نهایت جوهر به یک ورق کاغذ منتقل می‌شود. کاغذ و سطح چاپ را با هم از طریق پرس مخصوص اجرا کنید. از سوی دیگر، چاپ معمولاً توسط دستگاه های مکانیکی انجام می شود. سنگ نگاره ها اغلب با سایر اشکال چاپ اشتباه گرفته می شوند.

شناسایی

– لیتوگرافی ها کپی هایی از آثار هنری هستند که فقط به دو روش ساخته شده اند، یا توسط یک هنرمند یا یک ماشین. چاپ ماشینی اغلب لیتوگرافی افست نامیده می شود و با انواع مختلف چاپ اشتباه گرفته می شود. لیتوگرافی های اصلی قطعات ظریفی از آثار هنری هستند که با کشیدن روی سنگ یا صفحه فلزی ایجاد می شوند و سپس کاغذ را می توان روی سنگ فشار داد تا ماکتی از تصویر اصلی ایجاد شود. هنگامی که یک لیتوگرافی اصلی را زیر ذره بین می‌بینیم، می‌توان با الگوی نقطه‌ای تصادفی‌اش شناسایی کرد، زیرا به‌عنوان اثر اصلی، باید در نحوه ایجاد یک الگوی نقطه‌ای پراکنده تصادفی در سراسر صفحه جوهر بی‌نظمی وجود داشته باشد. از سوی دیگر، چاپ باید نشانه هایی از بازتولید مکانیکی را به همراه داشته باشد.

لیتوگرافی در مقابل چاپ:
خلاصه کتاب لیتوگرافی در مقابل چاپ

در طول قرن نوزدهم چاپ سنگی اساساً یک هنر گرافیکی بود و به همین دلیل هنوز هم از شهرت هنری بالایی برخوردار است. لیتوگراف ها آثار هنری اصیل هنرمندان هستند و معمولاً امضا می شوند، در حالی که چاپ و تکثیر لیتوگرافی افست هیچ امضایی ندارند. لیتوگرافی شکل سنتی چاپ بر اساس این اصل ساده است که آب و روغن با هم مخلوط نمی شوند. بر خلاف بسیاری از هنرهای چاپی و صنایع دستی که امروزه انجام می شود، لیتوگرافی سابقه نسبتاً معتبری از منشاء خود را حفظ کرده است. لیتوگرافی های اصلی را می توان با الگوی نقطه تصادفی آنها که ممکن است بی نظمی در الگوی جوهر نشان دهد، شناسایی کرد. برعکس، الگوهای جوهر که مرتب هستند به وضوح نشان دهنده دخالت دستگاه های مکانیکی است.


hamedprint ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ روی تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات  ؛ طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *