منوی دسته بندی

بهترین تکنیک های چاپ پارچه

چاپ تیشرت

بهترین تکنیک های چاپ پارچه

تکنیک های چاپ پارچه یکی از روشهای جذاب و منحصربه فرد در صنعت چاپ می باشد که طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. چاپ پارچه به ایجاد طرح ها و الگوهای زیبا بر روی سطوح نساجی اشاره دارد. چاپ پارچه به هر حال آسان نیست. دستیابی به دقت و کمال و رنگهای سریع بادوام روی سطح پارچه ها بسیار دشوار است.

الگوهای پارچه

در فرآیند تولید منسوجات، چاپ الگوها و طرح ها تا حدودی در مراحل پایانی است. فرایند چاپ هنگامی که در مورد آن می خوانید، به اندازه کافی ساده است – از رنگ یا رنگدانه برای ایجاد این طرح ها استفاده می شود. اما برای اینکه آنها را مجبور کنید به طور جداگانه بدون آشفتگی، نقطه به نقطه بچسبند – این قسمت دشوار است.

تکنیک های چاپ پارچه

سه نوع مهم از روش های چاپ نساجی عبارتند از چاپ مستقیم، چاپ تخلیه و چاپ مقاومتی.
چاپ مستقیم شامل چاپ مستقیم روی سطح پارچه با رنگ/ رنگدانه است.
چاپ تخلیه شامل حذف رنگها از مناطق خاصی از پارچه رنگ شده با استفاده از مواد شیمیایی مناسب است.
چاپ مقاوم شامل استفاده از خمیر مقاومتی مخصوص بر روی پارچه به صورت الگو و سپس رنگ آمیزی پارچه می باشد تا مناطق خمیری اعمال شده در برابر رنگرزی مقاومت کرده و به عنوان رنگ اصلی ظاهر شوند. باتیک و کراوات و رنگ نمونه هایی از این نوع چاپ پارچه هستند.
چاپ روی پارچه با انواع روشهای خاص که شامل فرایندهای مختلف است انجام می شود. برخی از موارد مهم در زیر شرح داده شده است:

تکنیک های چاپ پارچه/پارچه

1. چاپ غلتکی حکاکی شده
1. چاپ غلتکی حکاکی شده
2. چاپ روی صفحه
3. چاپ شابلون
4. چاپ بلوک
5. چاپ اسپری
6. چاپ انتقال حرارت یا انتقال حرارتی
7. مستقیم به چاپ دیجیتال پوشاک (DTG)
8. چاپ با چاپگرهای جوهر افشان
9. چاپ انتقال تصعید.
10. چاپ عکس

روشهای چاپ تیشرت

1. چاپ غلتکی حکاکی شده

این به چاپ پارچه ای اشاره می کند که در آن رنگ روی پارچه ای اعمال می شود که از طریق غلطک های حکاکی شده در دستگاه چاپ منتقل می شود. بیشتر پارچه های چاپ شده به این شکل ساخته می شوند – رول های پارچه ای که برای تهیه لباس می خرید.
مزیت این چاپ این است که همان چاپ با کیفیت بالا در کل قسمت به یک شکل انجام می شود. یک غلتک جداگانه برای رنگ های مختلف استفاده می شود. پارچه پس از چاپ از طریق فرآیندهای خشک شدن و بخار دادن عبور می کند تا رنگ تنظیم شود.
شما می توانید با یک دستگاه تنها 120000 یارد پارچه در روز چاپ کنید و همچنین هر الگوی پیچیده ای را که با دقت و کمال مد نظر دارید، چاپ کنید.

2. چاپ روی صفحه

چاپ روی صفحه یک روش دستی برای چاپ مستقیم پارچه است که در آن از صفحات / مش / فیلم برای انتقال الگوهای روی پارچه استفاده می شود.
این شامل استفاده از یک صفحه مش متخلخل است که روی یک قاب کشیده شده است. در چاپ روی صفحه، استنسیل طرح از پارچه نایلونی متخلخل ساخته شده است. مناطقی که چاپ ندارند پوشانده می شوند و سپس پرده ها روی پارچه قرار می گیرند و از چوبی برای رنگ آمیزی رنگ از طریق صفحه متخلخل روی پارچه استفاده می شود.
دو نوع چاپ روی صفحه وجود دارد – چاپ روی صفحه تخت و چاپ روی صفحه. چاپ صفحه تخت گران است. چاپ روی صفحه روتاری یک نسخه مکانیزه از چاپ صفحه تخت است و رایج ترین روش چاپ نساجی به صورت تجاری است
مزیت چاپ روی صفحه نسبت به چاپ حرارتی این است که می توانید روی رنگهای روشن و همچنین پارچه های تیره با شدت یکسان چاپ کنید. همچنین می توانید با این روش الگوهای بسیار بزرگی با طرح های نرم مانند آنچه در روسری های ابریشمی دیده اید بسازید.
مهمترین عیب چاپ روی صفحه این است که این روش پرهزینه است و از این رو چاپ قطعات کوچک با چاپ روی صفحه مقرون به صرفه نیست. هزینه راه اندازی هر شغل کمی بالا است، اما پس از تنظیم، می توانید چاپهای زیادی را با روشی بسیار مقرون به صرفه انجام دهید.
نکته دیگر این است که رنگهای ثابت بهتر است با چاپ روی صفحه چاپ شوند، بنابراین بدون چاپ عکس و غیره که در آن تنوع و درجه بندی رنگهای زیادی وجود دارد.
اگر مشاغلی دارید که نیاز به چاپ تعداد زیادی پارچه دارید، چاپ روی صفحه بهترین گزینه مناسب است.
برخی از افراد به دلیل روش استفاده شده و ضایعاتی که ایجاد می کنند با چاپ روی صفحه مشکل دارند.

3. چاپ شابلون

این چاپ شامل استفاده از شابلون هایی است که به شکل طرح ها بریده شده است. استنسیل ها از کاغذ چوبی فلزی یا پلاستیک ساخته شده اند. رنگ بر روی فضاهای برش خورده داخل استنسیل اعمال می شود.
این یک روش بسیار آسان برای چاپ روی پارچه است که حتی می تواند توسط یک کودک انجام شود. ولی نقطه ضعف آن این است که کار زیاد است و زمان زیادی طول می کشد تا چاپ شود. بیشتر برای اهداف یکبار مصرف استفاده می شود.

4. چاپ بلوک

این روش ایجاد چاپ با بلوک چوب، مس یا سایر مواد با طرح است.
بلوک های فلزی یا چوبی در طرح حک شده و رنگ بر روی طرح حک شده اعمال می شود. سپس آن را فشار داده و روی صورت پارچه بمالید.

روش های چاپ پارچه

5. چاپ اسپری

همانطور که از نامش پیداست از اسپری کنترل شده با استفاده از سمپاش های تخصصی برای انتقال رنگ روی پارچه استفاده می شود. از یک تفنگ اسپری برای فشار دادن رنگ به پارچه از طریق صفحه نمایش استفاده می شود.

6. چاپ انتقال حرارت یا انتقال حرارتی

انتقال عکس به پارچه
این روش شامل یک دستگاه چاپ و یک دستگاه پرس حرارتی برای انتقال طرح روی پارچه یا مخصوصاً چاپ تیشرت است. این یکی از ارزان ترین روش هایی است که در تجارت چاپ تیشرت استفاده می شود. فکر کنید هزاران تیشرت با لوگو و پیام به این روش چاپ شده است.
در این فرایند چاپ ابتدا چاپ روی کاغذ انجام می شود و سپس این طرح روی کاغذ با عبور کاغذ و پارچه از غلطک های داغ به سطح پارچه منتقل می شود.
هر چند برخی از مشکلات ذاتی این روش وجود دارد. مشکل اصلی این روش این است که رنگ به اندازه کافی در پارچه نفوذ نمی کند و ممکن است پارچه از طریق طرح خود را نشان دهد. گاهی اوقات رنگ ها بعد از شستشو محو می شوند و در مواقعی ممکن است انتقال پوست کنده یا ترک بخورد.

بعضی اوقات پارچه پس از اتمام چاپ احساس خشن می شود. گاهی اوقات طرح کلی کاغذ انتقال روی سطح پارچه قابل مشاهده می شود.
اما به دلیل طرح های زیبا و شفاف که با این تکنیک چاپ انجام شده است ، این مورد توسط بسیاری از طراحان استفاده می شود.

چاپ روی تیشرت

7. مستقیم به چاپ دیجیتال پوشاک (DTG)

این فرآیندی است که در آن از چاپگر جوهر افشان مخصوص با جوهر مخصوص برای چاپ مستقیم روی پارچه از رایانه به طور مستقیم استفاده می شود. این اثر هنری و رنگ با استفاده از پرس حرارتی یا خشک کن تونل تنظیم می شود.

مزیت چاپ مستقیم

مزیت چاپ مستقیم دیجیتالی تیشرت این است که می توانید هر تعداد چاپ، حتی تعداد کمی را با هزینه کم انجام دهید و تصاویری واقع بینانه چاپ شده روی پارچه دریافت کنید.
عیب این است که ممکن است با شستشوی مکرر، اثر از بین برود. همچنین بهتر است وقتی روی پارچه های روشن تر با رنگ جوهر تیره تر استفاده می شود. پارچه هایی نیز وجود دارند که برای این چاپ مناسب نیستند. معایب دیگر این است که با افزایش مقدار هزینه به صورت تصاعدی افزایش می یابد.
اما کاربرد سریع و آسان و تطبیق پذیری این روش را برای چاپ مخصوصاً برای ساخت نمونه ، مورد علاقه قرار می دهد.

8. چاپ با چاپگرهای جوهر افشان

این نسخه خانگی از چاپ مستقیم پوشاک است. یک چاپگر جوهر افشان معمولی برای چاپ روی پارچه استفاده می شود. برای جزئیات بیشتر پست چاپ جوهر افشان روی پارچه را بررسی کنید.

9. چاپ انتقال سابلیمیشن
این روش شامل رنگ

سابلیمیشن است که با حرارت به پارچه منتقل می شود. برای این روش چاپ به چاپگر لیزری جوهر افشان یا رنگی، جوهر تصعید و دستگاه پرس حرارتی نیاز دارید.
این روش قطعاً گرانتر از روش انتقال حرارتی است زیرا جوهر بسیار پرهزینه است. اما چاپهای حاصل بسیار زنده و جذاب هستند.
یکی از معایب عمده این روش این است که امکان چاپ روی پارچه و تیشرت های پنبه ای وجود ندارد (بهترین پارچه ها مصنوعی یا 100٪ پلی استر هستند) و اگر می خواهید از این روش برای چاپ روی پارچه پنبه ای استفاده کنید، باید یک پوشش مناسب را اعمال کنید.

روی سطح پارچه نخی اگرچه تصور چاپ می شود که چاپ سابلیمیشن بسیار بادوام است و مدت زمان زیادی طول می کشد اما در معرض تابش مستقیم نور خورشید از بین می رود. این روش یکی از بهترین روشهای چاپ لیوان و دیگر محصولات تبلیغاتی مانند چاپ بشقاب، تیشرت و همچنین هدایای نفیس مانند چاپ تابلوفرش و سنگ می باشد.

10. چاپ عکس

در این نوع چاپ، پارچه با یک ماده شیمیایی (Liquid photo emulsion) که به نور حساس است پوشانده شده است و سپس ممکن است هر عکسی روی آن چاپ شود.
نقشه کشی یکی از این تکنیک ها است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این روشی بود که توسط سر جان هرشل ابداع شد و با استفاده از آن، می توانید از اکثر اشیاء روی پارچه پیش ساخته خود تأثیر بگذارید. چاپهای سفید /رنگ روشن در زمینه آبی ایجاد می شوند.

 

hamedprint ارائه دهنده خدمات آنلاین:

چاپ لیوان . چاپ روی تیشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ کوسن . چاپ ساعت . چاپ کریستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب 

ساخت انواع مهر ژلاتینی، چندرنگ، برنجی، دسته اتومات؛ طراحی و چاپ انواع بنر، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و… و تایپ و ترجمه تخصصی متون 

و… را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم آورده است. میتوانید سفارشات آنلاین خود را برای ما ارسال نموده تا درب منزل تحویل بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *